sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
jeg er en pige på 13 år. jeg har sex med min kæreste. er det for tidligt som 13 årig? jeg føler mig klar, og vi har været sammen i 7 måneder. og jeg elsker ham virkelig.. men er det for tidligt som 13 årig?

Svar:
Hej pige, 13 år
Det er et rigtig godt spørgsmål du har og det er fint at du skriver herind!
Det er også et spørgsmål som det kan være svært at svare helt præcist på. Der kan være mange forskellige holdninger til hvornår det er okay at have sex første gang, men jeg må sige at jeg synes det er for tidligt når man, som du, er 13 år. Som 13-årig er din krop først lige gået i gang med at udvikle sig til et voksent og seksuelt væsen og det er derfor slet ikke sikkert at den er klar, selvom du måske føler dig klar. Som 13-årig kan det også være svært at vide hvad det egentlig er man går ind til når man har sex og selvom du føler dig klar kan du derfor godt opleve at du måske ikke er det alligevel.
Loven siger at man skal være 15 år, før man har sex. Den lov er lavet for at beskytte børn og unge mod at gøre noget de måske ikke er fysisk og psykisk klar til.
Jeg synes at I skal vente til I er lidt ældre og så nyde alt det andet man kan gøre sammen som kærester. Der er masser af kyssen og kælen som kan være rigtig dejligt og som jeres kroppe og sind måske er mere parate til.
Skulle I nu beslutte jer for at have sex alligevel er det vigtigt at I husker kondomet. Også selvom du ikke skulle have fået din menstruation endnu.
De bedste hilsener,
Henriette.