Ser porno heletiden
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg har set porno siden jeg var 7 år gammel og jeg gjordt det lige siden. Jeg har fået en kæreste og vil gerne have samleje med hende og se hende nøgen, men hvordan skal jeg spørge hende

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det dejligt for dig, at du har fået en kæreste. Det er helt naturligt, at du har lyst til at se din kæreste nøgen og have sex med hende, men jeg kan godt forstå, at det er lidt svært at finde ud af, om hun også har lyst.
Du skriver, at du har set porno i mange år. Det er helt normalt at se porno, men det er også godt at vide, at der er stor forskel på porno og virkeligheden. Porno er skuespil, og derfor reflekterer det ikke nødvendigvis, hvordan sex er, hvordan ens krop skal se ud, eller hvad man skal kunne lide. Derudover kan der også være nogle lidt voldsomme ting på pornosider, og det kan være godt at vide, at der ikke er nogen, der forventer, at man skal kunne eller gøre disse ting. På dit brev lyder det lidt som om, at porno måske har inspireret dig til at ville prøve at have sex? Det er helt naturligt, og derudover er det også meget almindeligt i din lader at begynde at tænke på sex.
Selvom det er naturligt, at du har lyst til at have sex, så er det meget vigtigt, at I begge har lyst til det. Det kan være svært helt at vide, hvornår man er helt klar, og selvom man har lyst, så kan det nogle gange også være en god idé at vente lidt til man er helt sikker og måske også lidt ældre. Faktisk er gennemsnitsalderen for at have sex første gang 16 år, og mange føler sig først helt klar i den her alder. Men derfor er det stadig okay, hvis din kæreste og dig har lyst til at have sex før. Du skriver ikke, hvor lang tid du har været sammen med din kæreste, men det er en god idé at have været sammen i lidt tid, så man stoler helt på hinanden og kender hinanden og hinandens grænser. Det kan nemlig godt være lidt overvældende at have sex for første gang. Derfor kan det være en god idé at prøve med nogle andre seksuelle ting før man har sex. Det kan fx være at prøve at røre ved hinandens intime kropsdele, måske give hinanden handjobs eller prøve oralsex, for at finde ud af, hvad I hver især kan lide, så I kan komme til at kende hinanden på en mere intim måde.
Den bedste måde, du kan finde ud af, om din kæreste også har lyst til at prøve at eksperimentere med seksuelle ting er nok at snakke med hende om det. Du kan fx sige til hende, at du synes at hun er rigtig dejlig, og at du har lyst til at være sammen med hende og røre hende, og hvordan hun har det med det. Hvis I ligger og kysser kan du prøve at røre hende fx på brysterne og se hvordan hun reagerer på det eller spørge om det er ok. Alt efter hvordan hun reagerer, så kan du vurdere, om du skal snakke mere med hende om det, eller du skal prøve at røre mere ved hende imens du spørger, om det er okay med hende. Hvis I beslutter jer for at have sex, så er det vigtigt at beskytte jer med prævention, fx med kondom.
Så mit råd til dig er altså at snakke med din kæreste om de tanker du har, og tage tingene i et stille og roligt tempo. I skal ikke gøre noget, som I ikke har lyst til eller som I føler jer presset til at gøre.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Pernille