seksuel lavalder
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej, I på Brevkassen. Jeg synes, I giver gode svar, og jeg håber I kan hjælpe mig, selvom jeg nok er lidt ældre end de fleste der skriver ind. Jeg har gjort noget rigtig dumt og er meget ulykkelig over det. Jeg er en pige og 18 år. I fredags var jeg på vej hjem fra biografen med en veninde. Vi snakkede i mobil med en tredje veninde, som var til en fest i nærheden, og hun spurgte, om vi kom hen efter hende. Vi købte lidt at drikke på en tank og gik hen til huset. Der var mange mennesker, og vi kendte ikke halvdelen. Det var en rigtig partycrasher-fest, for der kom hele tiden nye og nogen gik. Vi fandt vores veninde. De drenge, der var der var ikke rigtig til noget - de tågede bare rundt. Så vi var nogen piger der dansede selv. Jeg dansede med en sød pige, jeg ikke kendte, og vi kom i snak. Ved midnat spurgte hun om jeg ville følge hende hjem, for hun turde ikke gå selv og hun skulle hjem nu, og den veninde hun var fulgtes med var væk. Jeg syntes det var lidt tidligt, men gik med hende - mine veninder ville ikke med endnu. Pigen spurgte, om jeg ville med ind og se en film - hun havde værelse i kælderen. Hun skulle bare lige sige besked til sin mor ovenpå, at hun var kommet hjem. Det ville jeg godt så. Pigen fandt noget at drikke, vi så film og hyggede og snakkede. Vi var lidt fulde. Pigen var sød, og jeg tog chancen og kyssede hende, og hun kyssede igen. Vi snavede og tog tøjet af hinanden og lagde os omvendt og slikkede hinanden. Det var dejligt, og vi kom begge to. Bagefter lå vi og snakkede hyggeligt tæt ind til hinanden og jeg tænkte på at spørge, om jeg måtte blive og sove - jeg kunne bare sende en SMS til min mor. Vi snakkede sport og håndbold, og jeg kunne ikke få det til at passe med det hold, hun sagde hun spillede på i sin klub. Jeg spurgte så hvor gammel hun hun var, og hun sagde 14! Jeg var helt chokeret, det havde jeg ikke drømt om. Hun var højere end mig og meget udviklet. Jeg vidste nok, hun var yngre end mig, men troede hun nok var 16 eller sådan noget. Så spurgte pigen, hvor gammel jeg var, og hun blev mærkeligt stille, da hun hørte min alder. Jeg tror, hun troede jeg var yngre, mine veninder siger også altid kærligt, at jeg virker lidt barnlig. Jeg mumlede noget om, at jeg måtte hjem, så min mor ikke skulle blive urolig og fik tøjet på og tog hjem. Jeg har ikke snakket med pigen siden i fredags, men er blevet meget bange. Hvis loven om den seksuelle lavalder også gælder piger og piger har jeg jo overtrådt loven. Jeg kender jo ikke rigtig pigen og ved ikke om hun kunne finde på at sige det til hendes forældre, eller veninder eller en lærer. Måske føler hun sig udnyttet, fordi jeg er så meget ældre. Kan jeg komme i fængsel? Jeg er ked af det og ved ikke, hvad jeg skal gøre, og der er jo ikke nogen jeg kan snakke med om sådan noget. Håber I kan hjælpe mig. Knus fra Mille

Svar:
Kære Mille.
Tak for dine roser til vores brevkasse.
Jeg vil også rose dig for, at du kontakter os og dele din oplevelse med os. Det er meget voksent, omsorgsfuldt og samvittighedsfuldt af dig at reagere med de tanker for den 14 årige pige.
For mig lyder som om, du ikke har gjort noget mod hendes vilje og ikke har udnyttet hende. Du skriver at hun har nydt dit selvskab, og at i begge har slikket hinanden til en orgasme. I ligger tæt og taler sammen og det er først da I finder ud af, at hun er under den kriminelle lavalder at situationen ændrer sig. I bliver begge usikre fordi det er imod lovgivningen at I har været sammen.
Men jeg er nødt til at være helt ærlig. Det er ikke altid helt retfærdigt det som sker, fordi det kan være svært at se hvor gammel eller rettere hvor ung en person er. Som du selv skriver, er det du har gjort ulovligt. Der er ikke så meget du kan gøre, fordi det netop er op til den 14 årige pige om hun vil anmelde det der er sket eller ej. Hvis hun anmelder det, bliver I begge afhørt. Det vil sige at I begge skal fortælle jeres version af af det der skete. Ud fra dette vil dommeren vurdere og tage stilling hvilken straf/dom der skal falde.
Jeg synes det er tydeligt at du ikke med vilje har gjort noget forkert og jeg håber derfor heller ikke du får nogle problemer pga den her episode. Jeg håber du slipper med skrækken (og det er næsten straf nok i sig selv i dit tilfælde) for du har lært noget på den hårde måde, denne gang.
Tanker og hilsner Mette