Seksualitet
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus
For et halvt år blev jeg virkelig forelsket i en pige, men jeg oplever, at jeg tændes af billeder af fyre også. Jeg ved bare ikke, om jeg er/skal være hetero-, bi-, eller homoseksuel. Jeg er kun 13 år, og jeg er slet ikke klar til at træffe en beslutning nu. Jeg kan ikke lade være at tænke på det.
Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan sagtens forstå at du ikke føler dig klar til at træffe en beslutning om hvad du er til seksuelt endnu. Det er en meget stor beslutning og noget der skal føles godt i maven. Det kan også være at det slet ikke bliver nødvendigt at træffe en beslutning, men at du bare lige pludselig kan mærke hvad du mest er til eller om du måske fortsat er til begge køn. Der er nemlig nogle som aldrig vælger køn, men hele livet er til begge.
I din alder er det meget almindeligt at være i tvivl om hvilket køn man er til eller om man måske er til begge. Der sker meget med en selv i teenageårene og en del af det er at man er ved at finde ud af hvordan man er seksuelt, hvem man bliver tiltrukket af og hvem man har følelser for. Nogle gange skal man prøve nogle forskellige ting af, for at finde ud af det, fx prøve at være sammen med både piger og drenge. Jeg synes det er vigtigt at du giver dig selv lov til at være i tvivl og bare følger din lyst og hjerte når du møder en, lige meget om det er en dreng eller pige. Jeg ved at det kan være svært, især fordi det mest 'almindelige' er at man er tiltrukket af det modsatte køn og at der derfor er nogen der synes at man er anderledes, hvis man ikke har det sådan. På den måde kan man både komme til at tænke på hvad samfundet, familien og venner vil tænke om det. Det er meget naturligt at have de overvejelser, men husk på at det er dit liv, din krop og seksualitet og at du derfor bestemmer hvordan du vil leve det og med hvem.
Det kan godt være svært at acceptere eller finde ud af hvad man skal gøre, når man kan mærke at der er noget der fylder meget. Jeg synes derfor at du skal prøve at snakke med nogen om det, fx forældre eller venner. Men du kan også overveje at komme ind på vores anonyme chat her i Cyberhus, hvor du kan dele og fortælle om det du går rundt og tænker på. Jeg ved ikke om du allerede kender til Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner, men de har også en ungdomsafdeling kaldet LGBT Ungdom. Jeg tænker at det måske kunne være rart for dig at kigge lidt inde på deres hjemmeside, hvor de både har artikler, online brevkasserådgivning og forskellige arrangementer.
Jeg håber du kan finde lidt ro og accept indeni dig selv, og prøve at tænke på at det er helt ok at du lige nu udforsker dig selv. Det er du bestemt ikke alene om og det er bare flot at du lytter til hvad du har lyst til, istedet for at gøre det som de fleste forventer. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke fremover.
Venlig hilsen Marianne