sæd kommer ud igen
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
efter jeg er begyndt på p-piller bruger min kæreste og jeg ikke kondom længere. når vi går i seng sammen er det som normalt og jeg kan ikke føle at han kommer, men når han trækker sig ud løber sæden ud. Det er meget træs og kommer ofte på lagen osv. og det fortsætter længe efter. er det nomalt, og er der noget man kan gøre for at undgå det?

Svar:
Hej med dig..
Det er helt normalt det du oplever og det oplever alle par som ikke bruger kondom. Grunden er at der ikke er andre steder sæden kan gå hen, så den vil stille og rolig sive ud igen. Hvis du ligger ned går det langsomt og hvis du står op, så går det hurtigt.
Når man prøver at bliver gravid, så er der et par sædceller der vil sætte sig fast i dit æg og på den måde bliver et barn lavet. Resten af sædcellerne vil så løbe ud af dig igen og det er helt fint.
Det du kan gøre er, at have et stykke toiletpapir eller en vaskeklud liggende ved siden af sengen, så kan du lige bruge den til at samle det sæd op der kommer retur. Du kan lægge et håndklæde under dig, som du kan tørre dig i eller lade suge sæden der løber ud. Andre går lige et smut på toilettet bagefter og så er den klaret og så kan man hygge videre bagefter..
Jeg kan godt forstå du lige skal vende dig til det, men jeg synes du skal prøve at snakke med din kæreste om det, fordi som sagt er det helt naturligt og så længe i ikke bruger kondom, vil det være sådan..:). Så måske kan i slappe mere af omkring det, hvis i lige snakker om det.
I kunne evt. bruge kondom igen og det er faktisk også en god ide, fordi det beskytter også mod kønssygdomme :)
Venlig hilsen
Mette M