Respekt?

brevkassespørgsmål

Respekt?

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

Jeg forstår slet ikke fyre. Ligenu er en ung fyr i retten for at dele bla en video med en pige, der giver ham et blow job. Og hun ville ikke have sit ansigt delt fordi så ville hans venner "tro jeg er en slut".

Hvad er det for en retorik at bruge om en pige?

Og hvorfor dele en video af, at man får et blow job for at få "credit" hos vennerne?

Jeg har slet ikke lyst til at have en kæreste. Og jeg synes bare, at det skader så meget, når en sådan sag (endelig) opdages.

Jeg forstår slet ikke hvor respekten er henne?

Jeg bliver næsten helt angst, når jeg går til fester og jeg tør ikke være alene med en fyr på mit kollegiekøkken eller i enerum med en fyr til en fest!

Overreagerer jeg? Hvad synes I om, at man skal vise overfor sine venner, at man får et blow job for at få respekt?

Hvad med pigen?

Og jeg forstår ikke, at en fyr VIL have blow job som et slags krav til den pige han er sammen med ( one night stand) eller som kæreste.

Jeg bliver ret så tit spurgt, om jeg ikke skal have en kæreste, fordi der også er  prestige i at have det, er man single, så er man "underlig" eller "unormal" er jeg blevet kaldt!??!

Hvad skal jeg gøre, er det mig der er helt forkert på den?

Svar:

Kære du.

Jeg kan udemærket forstå dine forundringer og frustrationer. Det er nogle tanker og overvejelser, som mange har og snakker om i vores samfund i dag, med kvindekamp og ligestillingsdebatter. Man er for alvor begyndt at sætte spørgsmålstegn ved kønsstereotyperne og den adfærd, man før i tiden har accepteret som "drenge" og "pige" adfærd. Jeg synes bestemt ikke, du er forkert på den, det kan være rigtig svært at se, hvor respekten er henne i de mange frygtelige sager, medierne præsenterer for os. Jeg synes, det er rigtig fedt, at du er opmærksom på de her problematikker som findes i vores kultur, for det er nødvendigt, at vi snakker om dem. Det er ALDRIG okay at tale grimt om andre mennesker, det er ALDRIG okay at kræve seksuelle ydelser af nogen som helst, og det er ALDRIG okay at udstille nogen eller dele videoer/billeder af andre uden samtykke. Disse 'regler' går selvfølgelig begge veje, det gælder alle mennesker af alle køn. Det kan være meget frustrerende at blive konfronteret med situationer, hvor brud på disse 'regler' finder sted, din reaktion kan jeg derfor sagtens genkende. Det er vigtigt, at vi respekterer hinanden og hinandens grænser. Og fordi kvindekampen og feminisme med fokus på kvinders ligestillingskamp i dag er så omtalt, hører vi rigtig meget om mænds mangel på respekt overfor kvinder. Jeg tror personligt på, at det, at vi taler om det, er en god start og vejen til en vestlig verden med værdige og helt lige syn på mennesker. man skal dog huske, at vi er nået rigtig langt! Vi er i dag mere ligestillede end nogensinde, og det er jo fantastisk. Vi må også huske på, at dette er en kamp, vi kæmper for begge køn. Jeg kan blive ked af det på vegne af de unge drenge, som har en eller anden forskruet idé om, at det er sejt at dele intime videoer, som du omtaler. Det er jo helt skørt, at man kan tænke sådan, og det er der heldigvis kommet mere fokus på. Som også altid nævnes i debatter som denne, skal man selvfølgelig også huske, at langt de fleste mænd er helt enige i dette her. Langt de fleste drenge kunne ikke drømme om at overskride de her grænser og bryde de her regler. Det er heldigvis en lille del af menneskene omkring os, der bryder de der regler. Derfor er det selvfølgelig stadig et problem, at der er nogle få, der gør. Og det kan gøre mange ting i livet nærmest angstprovokerende, hvis man konstant er bange for at møde én af de få mænd, der ikke forstår andres grænser. Som kvinde kan jeg sagtens sætte mig ind i din angst og frygt. Men det er ikke en god måde at leve livet på, vi bliver nød til at stole på, at vores medmennesker vil os det bedste, hvilket langt de fleste også vil. Vi kan ikke ændre verden fra en dag til en anden, men det vi kan gøre er at blive ved at tale om det, stå ved vores sag. Lad dig aldrig presse til noget, du ikke vil (heller ikke det at få en kæreste), kend og mærk dine egne grænser og respekter andres. Og så skal man huske at prøve at se det positive i menneskene omkring sig. Jeg tænker, om du måske skulle prøve at diskutere alt dette med nogle af mændene/drengene i dit liv? Jeg tror de ville være meget enige i det du siger, og det kunne måske hjælpe lidt på det hele at høre deres tanker?

Jeg håber mit svar sætter nogle tanker igang og hjælper lidt på frustrationerne!

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål