røde sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hey jeg er en pige på 15 år, som har haft s** med 'en', og jeg havde så os menstruation på samme tid. Og har hørt der skulle gå 7 dage (en uge), før din menstruation stopper.... min spørgesmål er ,,er der en chance for at gravid når man har dyrket s** mens man har sin menstruation?" for min menstruation stoppede... men jeg ved ikke om det er på grund af det med s** eller fordi der var gået 6. dage?? p.s jeg havde stadig meget lidt' af det "røde" inden det skete).. men han havde ikke noget imod det. klamttt :/ Kh. Den 15 årig pige...

Svar:
Hej med dig 15 årig pige
Det er et rigtigt godt spørgsmål, som du skal have et svar på.
Ja, det er faktisk muligt at blive gravid under sin menstruation, men har man har sex lige før eller under menstruation, som du har, så er sandsynligheden for graviditet meget lille.
Grunden til at der er en lille chance for, at en kvinde kan blive gravid under menstruation, kan skyldes at hun måske har en uregelmæssig ægløsning. En ægløsning er den periode hvor et æg frigøres fra æggestokkene, og der kan opstå uregelmæssigheder i ægløsningen, hvilket især er gældende for unge piger.
Sædceller kan desuden leve op til 5 dage oppe i skeden, så selvom man nærmer sig slutningen af sin menstruation, er det vigtigt at bruge beskyttelse, p-piller, kondom osv, hvis man vil undgå graviditet.
Så svaret på dit spørgsmål er ja, det er muligt at blive gravid under menstruation, men chancen er meget lille, men stadig eksisterende.
Mvh
Casper