Rød plet
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Ja, mit "problem" er ikke så stort, men det fylder alligevel en del. Her den sidste uge, har jeg ligger syg, med en virus. Den var så slem, så jeg var helt nede og æde gulvet. Jeg kunne kun ligger ned, for hvis jeg sad eller gik, blev jeg mega svimmel. Og det er jo ikke så godt, når man skal på toilettet... Så hver gang jeg havde været ude på toilettet og tisse, så fik jeg ikke altid lige tørret mig ordentligt, hvilket gør at jeg oftest fik ret ondt lige der ved stregen der hvor pisset kommer ud. Nu opdagede jeg så for et par dage siden, at jeg har fået sådan en rød plet rundt om den der lille streg. Den er nærmest sådan våd i det, ligner det. Den gør faktisk ikke ondt eller noget. Den er der bare... Og det irriterer mig lidt.. Jeg har ikke rigtigt lyst til at gå til lægen med det, så jeg tænkte at jeg ligeså godt kunne spørge herinde. Kan det være fordi, at min pikhoved har været irriteret af det her pis, som ikke er blevet fjernet ordenligt? Eller er det noget der er kommet for at blive?

Svar:
Hej med dig.
Tak for din mail. Jeg håber du har fået det bedre nu!
Selvom dit problem ikke er så stort, kan det, som du selv skriver, godt fylde en del, når det handler om ens køn. Jeg ved ikke helt hvad det er, men når det ikke gør ondt eller klør, vil jeg mene at det går væk af sig selv. Når huden har været våd, og som du selv skriver irriteret af urin, så kan den tynde og følsomme hud på penishovedet reagere med rødme, som kan skyldes en mindre god hygiejne. Det kan være svamp, men så ville det klø og gøre ondt.
Så jeg vil foreslå dig, at du skruer lidt op for hygiejnen. Tør dig og vask dig når du er i bad. Hvis det bliver ved med at være der, er du nødt til at kontakte din læge. Husk på at han eller hun er der for at hjælpe dig. Der skal en podning at den røde plet, som vil viser om det er svamp eller bakterier.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive herind igen.
Sommerhilsner Mette M