på toilet med veninder
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg er blevet rigtig intresseret i at gå på toilet med veninder og også ha veninder med mig når jeg skal på toilet. Jeg synes det er megaspændende at kikke og selv blive kikket på og jeg får sådan nogen fornemmelser ved det. Er det almindeligt? Er det noget jeg skal la være med?

Svar:
Hej med dig.
Der er bestemt mange piger på din alder, som godt kan lide at gå på toilet med hinanden. Både fordi det er lidt spændende, men også fordi det er en hyggelig ting, som man for det meste kun gør med sine helt tætte veninder.
Måske er det ikke så meget selve det at gå på toilet sammen, som du får sjove fornemmelser af. Jeg synes, det lyder som om, det generelt er oplevelsen af at se andres kroppe og mærke, at de også ser din, som kan være spændende. Og det er helt almindeligt at synes det, når man lige er kommet i puberteten, begynder at udvikle sig og være interesseret i sin egen og andres seksualitet og kropsudvikling. Jeg synes ikke, det lyder som om, at det er ubehageligt for hverken dig eller dine veninder, at du har det på denne måde, så derfor tror jeg ikke, du skal prøve at lade være. Bare du er opmærksom på, at du ikke overskrider de andres grænser på noget tidspunkt.
I stedet for at forsøge at bremse dine fornemelser, så prøv at se på dem som en naturlig del af, at du er ved at udvikle dig fra at være pige til at være kvinde. I løbet af denne udvikling kan der både opstå sjove fornemmelser over for piger og drenge, og det kan skifte hele tiden. Puberteten er en spændende tid, hvor der vil ske mange spændende ting. Det lyder som om, du er godt igang med at udforske din seksualitet, så bliv endelig ved med det og nyd de dejlige fornemmelser, som følger med.
KH. Matilde