puha lugt :/!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er en pige på femten der snart for psykose af min lugten dernede mellem mine lår :(! jeg ved ikke hvad det skyldes. min underbukser er aldrig tør' den bliver lidt våd engang imellem at de er begyndt med at stinke dernede, af kloakker eller fisk heeeelp!! mellem mine lår har jeg brunt hud, der er endda forskel mellem mit normale hud og det beskidte, hvordan kan jeg fjerne det? det går ikke. mon det er fordi jeg onaner en gang i mellem at jeg får en våd underbukser? er jeg normal? hjælp mig plzzzzzzzzz knus

Svar:
Hej med dig.
Tak for dine spørgsmål, jeg vil meget gerne svare dig.
Først og fremmest, så er du helt normal. Det lyder faktisk til at du er sund og rask og at du oplever det som langt de fleste piger oplever.
Det er sådan at piger kan lugte fra skeden - og det kan godt lugte surt eller som fisk og det er da bare mega irriterende. Piger kan få udflåd, nogle får meget og andre lidt udflåd. Udflåd kommer fra skeden og udflåd er med til at sørge for at du er i balance og at du er beskyttet imod infektioner. Normalt er udflåd gennemsigtigt eller lidt gulligt - nærmest mælkeagtigt. Hvis din udflåd skifter farve, bliver grønlig eller lugter meget grimt, så er det en god ide at gå til lægen. Så kan lægen fortælle dig hvilken slags medicin du evt. skal have for at det går over igen.
Det er vigtig at piger holder øje med deres udflåd, fordi udflåd kan fortælle om der evt. er betændelse i skeden. Men det kan være svært at vide hvornår man skal være bekymret, fordi det er så forskelligt hvor meget udflåd man har fra pige til pige. Du kan opleve mere udflåd omkring ægløsning - som er ca. 14 dage før du får din menstruation. Du kan også opleve mere udflåd hvis du er seksuelt aktiv og det er altså helt normalt.
Der er nogle ting du kan gøre for at mindske lugten; vask din skede kun med vand eller sæbe med lav PH-værdi. Undgå parfume i skeden, fordi parfumen kan gøre lugten værre. Undgå stramme bukser og trusser af syntetisk materiale, fordi stramme bukser kan irritere i skridtet og så kan der komme mere udflåd. Det er bedst at bruge trusser af bomuld, da bomuld er naturmateriale og det kan føles rarere at have så tæt på kroppen, samt at det kan suge fugten til sig og så kan du føle dig mere tør. Du kan også vælge at bruge trusseindlæg, når det er værst.
Når du onanerer, så er det naturligt at din skede bliver våd og producerer mere sekret, det kan godt gøre dine trusser våde. Du kan måske prøve at tørre dig efter du har onaneret og lade dig "lufttørre". Området omkring skede er typisk meget lukket og dækket til og det gør ikke noget at du "lufter lidt ud" - så længe det ikke er et koldt sted, hvor det trækker meget.
Med hensyn til din hud mellem lårene, så er det svært for mig at bedømme hvad det er. Huden mellem inderlårene oppe ved skridtet kan godt have en mørkere farve end resten af din hud og det er helt normalt. Huden på din krop kan godt se anderledes ud pga af pigment. Pigmenten er det som afgør hvor mørk eller lys din hud er. I området omkring din skede/skridtet kan huden også være mørkere fordi der er flere hårsække i huden- også selvom der måske ikke er nogle hår til syne. Der er ikke noget du kan gøre for at fjerne det, men hvis det er større områder på dine lår, så synes jeg du skal gå til lægen og høre ad.
Du er midt i puberteten og der kan ske mange ting med din krop og det er bare godt du spørger dig frem, så du lærer din krop bedre at kende. Jeg håber det gav dig lidt svar.
KH. Bibi