Pubateten
brevkassespørgsmål af
Anonym
10 år
Altså jeg skal jo snart til pubateten, og vi har fordybelses-uge om det. Men bla. det med onanere (Hvis det er stevet rigtigt.) skal jeg fortælle min mor om det? Og hvordan kan jeg se at min sæd produktion er gået igang?

Svar:
Hej dreng, 10 år
Hvor er det fint at I har en fordybelsesuge på skolen omkring puberteten og hvor er det dejligt at du skriver herind med de spørgsmål der dukker op hos dig i den forbindelse.
Først ganske kort om sædproduktion. Sædproduktionen starter i puberteten, men der kan sagtens komme præ-sperm inden du begynder at producere sædceller. Det er derfor svært at vide hvornår din sædproduktion starter. Det er heller ikke så vigtigt, medmindre du skal i seng med en pige. Sædproduktionen skal nok komme i gang inden du bliver så gammel at du skal til at have børn og ind til da bør man under alle omstændigheder bruge kondom hvis man har sex. Så du skal slet ikke bekymre dig om sædproduktionen, men bare nyde at onanere.
Med hensyn til om du skal fortælle din mor om onani, så synes jeg det er meget op til dig selv. For de fleste er onani noget meget privat som de gerne vil have i fred og har du det også sådan er der ingen grund til at fortælle din mor om det. Men hvis du gerne vil tale med hende om det, så gør du bare det. Det er ikke noget hun behøver at vide noget om, men har du lyst til at tale med hende om de ting der foregår i dig i forbindelse med puberteten og alle de nye følelser der følger med den, så synes jeg da du skal snakke med hende.
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig. Du må endelig skrive igen hvis du har flere spørgsmål.
De bedste hilsener,
Henriette.