Prævention mv.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus,
Først og fremmest skal i have stor ros for denne super lækre brevkasse, med svar på alt hvad en teenager som undertegnede søger svar på.
Min 15-årige kæreste og jeg har været sammen i snart 18 måneder, og vil gerne have såkaldt "kødelig omgang" med hinanden. Jeg har dog nogle få udfordringer mht. til dette.
1. Vi mangler en form for prævention, og hertil har vi valgt at et kondom nok er det bedste. Jeg vil gerne bestille det over nettet, men mine forældre kan jo følge med på mine konti, da jeg ikke er myndig endnu. Derfor vil jeg høre om hvordan man kunne gøre det mest diskret? Er der nogle do's and don't? Sidst men ikke mindst, hvordan virker en såkaldt "neutral tekst på kontoudskrift"?
2. Hvilke kondomer skal jeg vælge? Både jeg og min kæreste er lidt nervøse for om de evt. brister under samleje. Ville det være en ide at købe såkaldte "stærke kondomer"? Derudover vil jeg gerne have svar på hvordan det forholder sig med størrelse, da der er ret så meget tvetydig information på de forskellige sider.
3. Til sidst er nok den største, og mest latterlige udfordring for mig. Jeg er simpelthen bange for at hive min forhud helt tilbage, og jeg ved ikke hvorfor. Den har været helt tilbage før ved et udheld, så jeg har ikke forhudsindsnævring. Det er ikke fordi jeg er bange for at det gør ondt, nok mere hvordan det ser ud.
Med ønske om en fortsat god dag.
- Jeppe

Svar:
Hej med dig
Tusind tak for de søde ord - vi er utrolig glade for at kunne hjælpe!
Det er dejligt at høre, at du og din kæreste har lyst til at have sex, og det virker til I begge er klar og har gjort jer nogle gode overvejelser omkring hvordan, I kan få en god første gang sammen.
Jeg svarer på dit brev efter de punkter, du har sat op:
1. Kondom er helt klart den bedste præventionsform, da det er det eneste, der både beskytter mod graviditet og seksuelt overførte sygdomme.
I forhold til at købe kondomer over nettet, er det en god idé at læse om det enkelte firmas leveringspolitik, fordi de ofte skriver noget om, hvad der kommer til at stå på kontoudtoget. Mange af firmaerne skriver ikke, at der er købt kondomer, men skriver i stedet en neutral tekst. En neutral tekst ville fx være "xxx Aps", hvor der altså hverken står firmanavn eller hvad, der er købt. Derfor er det en klar fordel for dig at købe fra et firma, der tilbyder neutral tekst på kontoudtoget. Hvis du ikke føler dig helt tryg, kan du som alternativ hæve penge i en automat og gå ned på apoteket og købe kondomerne.
2. Der findes SÅ mange forskellige kondomtyper, så det kan godt være lidt af en jungle at finde rundt i. Dog skal I helt sikkert ikke bekymre jer om, om de er stærke nok. Kondomer er enormt stærke, så længe de ikke ridses eller stikkes af noget skarpt. Du kan fx prøve at teste styrken ved at fylde et kondom med vand - der kan være overraskende mange liter vand i, og du kan stadig bære det, uden at det sprænger. Denne test er nok bedst at foretage i badet...
Størrelsen kan også være svær at finde ud af, men du finder den ved at måle omkredsen af din pik i stiv tilstand. Jeg har fundet en guide til dig, du kan se ved at klikke her.
3. Der er dele af ens krop, man ikke er vant til at se, så derfor kan det nemt føles meget grænseoverskridende, når det sker. Jeg tror måske, det er det samme her i dit tilfælde. Du er ikke vant til at se din pik med forhuden trukket tilbage, så derfor ved du ikke helt, hvad du kan forvente. Her tænker jeg, det er en god idé, hvis du gradvist vænner dig til at trække forhuden tilbage, mens du kigger på din pik. På den måde bliver du mere og mere tryg ved det, for hver gang du ser det.
Det er faktisk vigtigt at trække forhuden tilbage, sådan at man kan vaske sig under den. Hvis ikke man vasker sig under forhuden, kan der samle sig skidt, som begynder at lugte dårligt og kan irritere huden på pikhovedet.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at I får en god og sikker første gang sammen
Kærlig hilsen
Tanne