Præsperm?
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Davs. Under onani begyndte min penis at føles anderledes. Mere glat. Og kiggede på min hånd, der var sådan nogle vide "tråde", de var ikke særlig store .. Er virkelig i tvivl om hvad det er .. Håber i kan svare på det. Jeg tænkte også, om at onani kunne gøre sådan at ens pubertet kom senere? For er endnu ikke i puberteten (intet hår osv.)

Svar:
Hej Dreng, 11 år.
Et par gode spørsgmål du har der.
Som du ganske rigtigt selv skriver i din overskrift, er de hvide "tråde" nok præsperm. Præsperm er kroppens egen glidecreme, og fungerer på samme måde, som når en pige bliver våd. Præsperm indeholder ofte nogle få sædceller. Du er ved at komme i puberteten, når du producerer præsperm.
Det bringer os videre til dit andet spørgsmål. Man kan ikke forsinke puberteten ved at onanere. Alle udvikler sig forskelligt, men man kan ikke stoppe den udvikling naturligt. Hår, stemme og hvad der ellers skal ske med dig, skal nok komme.
Onani er ikke farligt, så slå dig løs.
Med venlig Hilsen
Sune