Problemer

brevkassespørgsmål

Problemer

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej jeg er en dreng på 17 år som syntes  at jeg har været længe i puberteten, men problemet er at jeg har en masse venner som er langt mere "fremme" end mig.

jeg er ved at nå den normale højde så det generer mig ikke mere (hvilket det har gjort), men er derfor meget ivrig i vokse forneden. Jeg har hår osv. Men føler ikke rigtig der sker nogle fremgang. Jeg derfor blevet lidt bange for at snakke med piger hvis de nu vil noget mere end bare kysse Til fester eller lignende.

En små bekymret dreng

Svar:

Hej

Det er super, at du skriver herind til os, når du går og er småbekymret over at det går lidt for langsomt med puberteten. Du er langt fra den eneste, der har den samme følelse som dig, fordi puberteten er meget forskellig fra person til person.

Som hovedregel siger man at man kommer i puberteten, når man er omkring de 13 år, og at den slutter når man bliver omkring de 20 år. Det er dog vigtigt at vide, at der stadig er stor forskel på, hvornår man faktisk kommer i puberteten, og hvornår den slutter. Du skriver, at du længe har været i puberteten, men ikke hvornår den startede. Hvis du først begyndte at kunne se forandringer med din krop, og voksede lidt langsommere end nogle af de andre, kan det ske, at du bare startede lidt senere i puberteten end nogle af dine venner. Dette kan være grunden til, at du ikke føler, at der er sker den vilde fremgang forneden. Nogle er hurtigtudviklede mens andre er senere om, at vokse færdig (alle steder).

Jeg har lyst til at fortælle dig, at selvom jeg godt kan forstå din bekymring, hvis du nu møder en sød pige, så er det ikke noget du behøver at gå rundt og tænke på. Det ville svare til, at en pige ikke turde smide trøjen, fordi hendes bryster endnu ikke er færdigudviklede. Når man er ung som dig, så er både piger og drenge godt klar over, at ens krop er ved at gennemgå en større udvikling. Alle unge gennemgår den forandring og alle kender til, at man ikke altid føler sig godt tilpas med sin nye krop, der er ved at blive en voksenkrop - men endnu ikke er det.

Derfor skal du bare springe ud i at snakke med piger, når du er til fest. Hvis du kommer til det punkt, hvor det udvikler sig til mere, må du endelig ikke bekymre dig om, hvad pigen tænker. Måske har hun aldrig før set en nøgen fyr, og hvis hun har, er jeg sikker på, at hun ved at ingen mennesker er ens. Hvis pigen vælger, at være sammen med dig, så er det fordi hun godt kan lide dig, og så er størrelsen uden betydning. Ville du nogensinde afvise en pige, fordi hun ikke havde verdens største bryster? Din krop skal nok udvikle sig færdig, og det er vigtigt du lærer at være glad og tilfreds med hvordan, du ser ud. Jo mere tilfreds man er og jo mere man udstråler, at man er glad for hvem man er, jo mere tiltrækker man pigerne.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ønsker dig en god sommer.

Venlig hilsen Mette