Presperm?

brevkassespørgsmål

Presperm?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej. Når en dreng bliver ophidset, så kommer der jo noget ud af penis. Altså før spermen. Hedder det presperm? Og i så fald, kan det gøre piger gravide? Og hvis man har samleje uden kondom, kan pigen så blive gravid ved det sæd man ikke har fået vasket af ved penis? Det kan ske at jeg noglegange har nogle hvide "rester" omkring penishovedet. forresten er det bare til nysgerrighed, har længe tænkt over det. Jeg har en kæreste, og vi har ofte sex, men bruger altid kondom.

Svar:

Hej Dreng 15 år.

Skønt at høre at du og din kæreste altid bruger kondom og ved hvor vigtigt det er , at I beskytter jer under sex.

Ud fra det du skriver, så synes jeg også det lyder som om at det er præsperm.

  • Præsperm er en klar væske, som dannes når din penis bliver stiv - altså når du får rejsning. Præspermen udløses før selve sæden, men kan også indeholde sædceller og derfor kan piger også blive gravide af din præsperm.

    Præsperm har to funktioner:
    1. Den forbereder/"rengør" dit urinrør, så sæden kan passere igennem urinrøret.
    2. Den smører også penishovedet og forhuden mens du har sex, så det er mere glat og
        gnidningsmodstanden bliver derfor mindre for huden.

    Det er meget forskelligt, hvor meget præsperm en dreng eller mand udskiller.

  • Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener, når du spørger "hvis man har samleje uden kondom, kan pigen så blive gravid ved det sæd man ikke har fået vasket af ved penis?".

    Men hvis du tænker på, hvis du har fået udløsning i kondomet og lige bagefter skal have sex igen uden kondon, så er svaret ja.
    De hvide "rester" omkring dit penis hoved, som du snakker om, kan tilgengæld ikke gøre piger gravide, hvis de er tørre.

  • De hvide "rester" omkring dit penishoved kan være snavs og skidt og gammelt sæd (nogle kalder det for nakkeost), som du ikke har fået vasket ordentligt af.

    Det er vigtigt at du får vasket dig ordentligt under forhuden og generelt på din penis. Hvis du ikke holder penis ordentligt ren, så kan det give dårlig lugt, irriteret hud og i værste fald forhudsbetændelse.

Du kan læse mere om præsperm, graviditet og forhud ved at klikke her og se sexlinjens sexleksikon.

Jeg håber du kan bruge mine råd :)

Vinterhilsner Mie