Pre-sæd
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej CB
Jeg undrede mig bare om pige kunne blive gravid af presæd. Har et par enkle gang haft sex uden kondom, og så bare trukket den ud, når jeg var tæt på at komme. Men kan man blive gravid på det eller ikke?
Hilsen ANO

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du undrer dig over, om en pige kan blive gravid af præsperm. Du er langt fra den eneste, som undrer sig over det.
I præsperm er der faktisk sædceller, så pigen kan godt blive gravid af det. Men sandsynligheden er lille, men den er der. Præsperm kommer i forbindelse med rejsningen, og har til opgave at "smøre skeden", som en form for glidecreme. Så faktisk er det ikke helt nok at trække sig ud lige inden du får udløsning. Derfor er den eneste måde at være helt sikker på, at pigen ikke bliver gravid, det er ved altid at beskytte sig. Så derfor er det en god idé, at du altid har kondomer på dig. Du kan læse lidt mere om præsperm her.
Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål.
Mange hilsner
Pernille