præsperm

brevkassespørgsmål

præsperm

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 8 år 7 måneder siden

hej.

mit sexliv begyndte for ikke så lang tid siden, igår startede vi med at have ubeskyttet sex hvor efter vi tog kondom på da jeg ikke gad uden ( han tvang mig ikke til ubeskyttet)

jeg ved at man kan blive gravid af præsperm, men hvor stor er chancen for det generelt? og hvor stor er chancen når man tager p-piller?

håber i kan hjælpe :)

Svar:

Hej.

Dit spørgsmål er et som mange piger og drenge spekulerer på, og når man starter med at have sex, er det meget normalt at der dukker spørgsmål op, som man mangler svar på.

Først og fremmest vil jeg sige, at det er rigtig godt at I bruger kondom også selvom du, som jeg kan forstå på dit brev, bruger P-piller. Kondom bruges især også mod andet end graviditet. Det beskytter mod kønssygdomme, såsom clamydia, syfilis, gonoré, HIV mm. Men faktisk kan man også risikere at blive smittet med HPV virus, som kan forårsage celleforandringer hos både drenge og piger. Celleforandringerne kan så i værste tilfælde forårsage kønsvorter eller kræft hos drenge. Hos piger kan det også give celleforandring og i værste tilfælde forårsage livmoderhalskræft senere i livet. Virussen kan være gemt i mange år inden den blusser ud og derfor kan man ikke vide, hvordan og hvornår man har fået denne. Det skal så også lige understreges, at det langt fra er sikkert, at virussen forårsager celleforandringer. Men HPV er så almindelig, at det næsten kan opfattes som en normal konsekvens ved det, at være seksuel aktiv (altså at have samleje). Det vil sige, at alle der har et seksualliv, kan blive smittet med HPV. Man kan faktisk kalde infektionen en slags "seksuel forkølelse" og ligesom normal forkølelse findes der ikke rigtig nogen behandling end at kroppen selv må håndtere den. Kondomer beskytter så de slimhinder der direkte og indirekte kan modtage smitten med HPV. Hvis du gerne vil vide mere om HPV-virus kan du tjekke www.netdoktor.dk eller kontakte www.sexlinien.dk.

For at vende tilbage til dit egentlige spørgsmål om, hvorvidt man kan blive gavid af præsperm, så kan jeg umiddelbart sige nej. Præsperm indeholder ikke sædceller (den kommer ikke engang fra samme sted som sæden). Men det kan være svært, at have nogen garanti for, om det man tror er præsperm, for overgangen fra præsperm til selve sperm (som indeholder sædceller) kan være meget kort, og det er sket at nogle kvinder oplever at de er blevet gravide trods de og fyren var overbeviste om, at han trak sig ud inden udløsningen. Så vil man undgå at blive gravid, er det i det hele taget godt at bruge prævention, især hvis man ikke anvender P-Piller. Jo yngre man er, jo nemmere er det at blive gravid. Og det er fordi, at jo yngre en kvindes æg er, jo friskere og mere klar er de til at blive befrugtet. Der skal så ikke meget til før man bliver gravid. Derfor er det også godt at du er opmærksom på dette, selvom du bruger P-Piller. Der er dog kun en meget lille chance for at blive gravid, når man tager P-Piller. Den er faktisk 99,8 %, hvilket i realiteten er 100% og det er uanset, hvor gammel man er. Denne sikkerhed kræver bare, at du tager pillerne som anvist. Det vil sige, at du husker at tage dem og ikke glemmer én eller på nogen måde har taget en pille for sent. Hvis du glemmer én eller tager den for sent, kan du ikke regne med at P-pillerne virker som nogen form for prævention i perioden indtil du får din næste menstruation. Men altså, hvis der, som du skriver, er tale om P-Piller taget som anvist og præsperm, er svaret helt klart nej.

Hvis du stadig er i tvivl om du kan være blevet gravid eller har flere spørgsmål, så kan jeg anbefale dig at tage en snak med din læge. Din læge kan også fortælle dig mere om HPV virussen og muligheden for at få en vaccine imod det. Derudover kan det også være en god idé, at både din kæreste og dig bliver tjekket for kønssygdomme, så I ikke behøver at være bange for om I smitter hinanden, hvis I ikke bruger kondom.

Håber du kan bruge ovenstående til noget, og at det har været svar nok på dit spørgsmål. Hvis ikke eller det har givet anledning til flere spørgsmål, er du velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner fra

Mette

MetteRs billede
Mette har svaret på dette spørgsmål