Porno

brevkassespørgsmål

Porno

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 8 år 6 måneder siden

jeg kan godt lide at se porno, men jeg er bange for hvad for nogle sider jeg går ind og ser det på. Hvad nu hvis mine forældre får en bøde på 500 kr, eller hvad ved jeg, for ulovlig porno? Jeg ved nemlig ikke hvad for nogle videoer jeg må se og ikke se.

jeg er også vildt bange for at der er nogle der opdager at jeg sidder og ser porno, eller onanerer.

Tak for hjælpen på forhånd

Svar:

Hej Anonym

Først og fremmest vil jeg fortælle dig at det er meget almindeligt for både drenge og piger at se porno. Jeg synes det er rigtig godt at du er opmærksom på at du ikke kommer til at gå ind på ulovlige sider. Jeg kan også godt forstå at du er nervøs for om dine forældre opdager noget. Jeg vil se om jeg kan hjælpe dig.

Porno er uden tvivl den type indhold på nettet der findes absolut mest af, og derfor kan det også være lidt af en jungle at finde rundt i. Og der er mange forskellige typer porno også. Derfor er det også vigtigt at gå lidt forsigtigt frem og være opmærksom på at man let kan komme til at se nogle ting som kan være voldsomme og grænseoverskridende. Det er selvfølgelig naturligt at være nysgerrig, men det er samtidig vigtigt også at kunne lukke et vindue ned hvis man oplever at man ser noget der bare føles forkert.

Når du siger at du er bange for at komme til at se noget ulovligt går jeg ud fra du tænker på sådan noget som børneporno. Umiddelbart er børneporno noget der kræver at man søger lidt mere målrettet på det for at finde det, og det gør du selvfølgelig ikke så jeg tænker at der er meget meget lille risiko for at du skulle komme til at se noget i den stil.
Igen...hvis du på nogen måder er i tvivl...så luk vinduet med det samme. Lad være med at downloade videoer eller andet fra en pornoside. Først og fremmest fordi du aldrig kan være sikker på hvad det er du downloader og dernæst fordi det altid vil kunne ses på din computer.

I forhold til om der er nogen der opdager at du ser porno kan du gøre det at du altid benytter et anonymt vindue når du ser porno. Et anonymt vindue betyder at din browser automatisk sletter cookies, webadresser, søgeresultater og små midlertidige filer.

Hvordan du gør det afhænger lidt af hvilken browser du bruger når du er på nettet, men her er en enkel guide til hvordan du indstiller et anonymt vindue på de mest brugte browsere:

Google Chrome

  • Tryk på “Tilpas og kontrollér Google Chrome” oppe i højre hjørne.
  • Tryk på “Nyt inkognito-vindue”.

Du kan alternativt trykke på Ctrl + Shift + N.

Internet Explorer

  • Tryk på “Funktioner” oppe i højre hjørne.
  • Hold musen over “Sikkerhed”.
  • Og vælg “InPrivate-browsing”.

Du kan alternativt trykke på Ctrl + Shift + P.

Mozilla Firefox

  • Tryk på Firefox startfelt oppe i venstre hjørne.
  • Tryk på “Nyt privat vindue”.

Du kan alternativt trykke på Ctrl + Shift + P.

Safari

  • Tryk på “Vis en menu med generelle Safari-indstillinger” oppe i højre hjørne
  • Tryk på Privat browser…
  • Tryk på OK

Håber du kunne bruge svaret :)

Bedste hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål