Plz hjælp vigtigt.!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. - jeg er en pige på 15 og jeg har en fantastisk kæreste, det hele startede med vi var i seng sammen, og desværre uden kondom, så jeg tog en fortrydelses pille lige dagen efter.. og jeg burde ha fået min mens nu her for 4 dage siden kan pillen gøre så jeg ikke får den reglmessig? også er der lige: - vi lå og hyggede sammen, og jeg gav ham et handjob hvor efter han kom, derefter tog han sin "ven" ned til min skede, men han var ikke inde i mig eller noget overhovdet, men efter gav han mig finger... Kan jeg blive Gravid af det??? plz være søde og svare mig hurtigt... :i for er rimelig nervøs...

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå du er nervøs - det er også ubehageligt at gå rundt og have en masse tanker omkring hvad der kan være sket. Jeg vil gerne prøve at svare dig.
For det første er det fint du har taget en fortrydelsespille, da i har haft ubeskyttet sex. Der er altid en risiko for at man kan blive gravid ved ubeskyttet sex og det skal man være opmærksom på. Når man tager en fortrydelsespille, så hjælper pillen således at den prøver at forhindre et eventuelt befrugtet æg i at sætte sig fast. En fortrydelsespille kan dog ikke love at man ikke bliver gravid - men i langt de fleste tilfælde hjælper den. Hvis du endnu ikke har fået din menstruation, så skal du tage til lægen og få lavet en graviditetstest.
Når du går og er nervøs – efter ubeskyttet sex og en fortrydelsespille - så kan du godt være påvirket psykisk på grund af tanker og hormonelt på grund af pillen, hvilket godt kan betyde at din menstruation kan blive forsinket. Det kan mange piger/kvinder opleve.
Du skal vide at der er mulighed for at en pige kan blive gravid når de der kommer sæd ind i hendes skede. Derfor kan det godt lade sig gøre at blive gravid, hvis der for eksempel er sæd på en drengs finger og han stikker den op i dig eller kæler for dig mellem dine ben. Det samme gælder hvis hans pik er tæt på din skede og i måske ligger og kæler, selvom han lige er kommet - der kan stadig være lidt sæd på ham. Det kan være meget svært at blive gravid på den måde, men det kan ske.
I skal huske at bruge kondom, så beskytter i jer begge mod graviditet og sexsygdomme. Hvis i ikke synes at kondom fungerer for jer, så kan du/I tage til lægen og snakke om andre muligheder for prævention. Så kan i nyde sex sammen, før, under og bagefter – uden at tænke på om der kan være sket noget og du kan være blevet gravid.
Jeg håber du kan bruge svaret og at du tager til din læge og får snakket om de muligheder du har for at passe på dig selv. Så kan du bedre slappe af og det må være rart ovenpå al den nervøsitet.
Mange hilsner fra Bibi