Pletblødning?

brevkassespørgsmål

Pletblødning?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej. Jeg er en pige på 15 år. Jeg startede på p-piller da jeg var 14 år, og stoppede igen ca efter et halvt år, da min kæreste og jeg slog op. Nu har jeg fået en ny kæreste, og er begyndt på p-piller igen for to uger siden. Denne gang bare et andet mærke end før. Det gik fint med dem i starten, jeg fik min menstruation, og den stoppede igen. Ca. 2 dage efter den var stoppet kom der noget brunligt i mine trusser. Faktisk temmelig meget. Det ligner lidt menstruation som når den er lige ved at slutte. Det har været der i over en uge nu, og jeg er ved at være ret træt af det. Ved ikke om det bare er udflåd som er brunt, eller om det er menstruation. Men kan det være pga. p-pillerne? Tror i det snart stopper, eller skal jeg tage til lægen? Evt. skifte mærke på pillerne? Det er SÅ irriterende! Kærlig hilsen...

Svar:

Hej med dig.

Tak fordi du skriver til os.

Jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at gå og pletbløde. Men når man begynder på p-piller er det helt normalt, at kroppen lige skal vænne sig til at få tilført hormoner. Hormonerne i p-piller hæmmer at man får ægløsning, og når ægget ikke befrugtes får man menstruation. Der kan gå 3-6 måneder før du kan forvente, at pletblødningerne er væk. Hvis det bliver alt for irriterende må du kontakte din læge. Måske kan din læge finde en anden p-pille eller finde anden præventionsform til dig.

Med venlig hilsen Mette