Please hjælp mig?
brevkassespørgsmål af
Emma
14 år
Hej, for nogen måneder siden pillede min egen papfar ved mig specielle steder. Han kom ind til mig om aften og sagde at jeg ikke måtte sige noget til nogen osv... Så jeg sagde intet i flere måneder, fordi at jeg var så bange for ham. Han har haft manipuleret med min familie i over 5 år, så tænkte ikke at der var nogen som ville tro på mig :-(
Men jeg fik snakket med min veninde om det, og hun fik mig til at fortælle nogen lærer på skolen det. Så det gjorde jeg, og jeg endte på opholdssted i nogen uger som beskyttelse mod ham, hvis nu han ville opsøge mig.
Men jeg er stadig ikke kommet mig over det, og er stadig i stort chok over at min egen papfar ville gøre sådsn noget mod mig. Specielt når jeg så ham som min egen far, jeg valgte ham frem for alle, og havde virkelig stor tillid til ham... Men han misbrugte den, og nu har jeg svært ved at stole på alle. Har i nogen gode råd til hvordan jeg kan stole på folk? og nogen gode råd til at lad ehver med at tænke så meget på ham.
Jeg tænker også på, som mange siger at det var godt at jeg nåede og sige fra. Tænk hvis jeg havde været blevet voldtaget? Han voldtog mig næsten en aften, han prøvede og flå min dyne af mig, og begyndte at rører mig op af benet og sagde at han gerne ville 'kneppe mig' som han sagde.
Forstår slet ikke hvorfor han gjorde det? Hvad tænkte han dog på?

Svar:
Hej med dig,
Det lyder som om du har været udsat for noget rigtig forfærdeligt og ubehageligt og jeg kan godt forstå, at du er i chok over hvad der er sket! Du skriver, at din papfar var som en far for dig, og han har da i den grad brudt din tillid. Som dine venner også fortæller dig, er det så flot, at du har fortalt om det til nogen, så du kunne blive taget væk fra ham. Det var meget modigt af dig, og vidner om at du er en stærk person.
Du fortæller hverken noget om din mor, din far eller om du stadig bor på opholdsstedet. Hvor er dine forældre henne i denne proces? Er de der til at støtte dig? Hvis du har et godt forhold til én af dem, synes jeg det er vigtigt, at du bruger dem meget til at læsse af på. Det samme med dine veninder og evt. en lærer.
Jeg tror, det ville være rigtig godt, hvis du kunne komme til at tale med en psykolog. Har man været udsat for noget voldsomt, kan man sommetider få nogle gratis psykologtimer. Det kan også være dine forældre har mulighed for at betale. Ellers kan du høre en af dine lærere. Folkeskoler har ofte en skolepsykolog tilknyttet skolen, som man kan få lov til at tale med, og ellers kan din lærer måske hjælpe dig på rette vej mod en psykolog. Jeg tror, at det vil være rigtig godt for dig, at tale med en psykolog omkring det hele, netop for at få bearbejdet denne form for svigt du har følt. Du skriver, at du har svært ved at stole på folk nu, for hvis din egen papfar kunne finde på at gøre dig ondt, hvem kunne så ikke også? Jeg tror, at samtaler med en psykolog vil kunne hjælpe dig til at føle, at du kan stole på folk igen og samtidig kan du også få bearbejdet nogle af de følelser du sidder inde med. Måske er du bange eller vred, eller måske du har en anden følelse, som vil være god at få identificeret og talt om.
Hvis du får bearbejdet din oplevelse og talt med en masse mennesker om det (det hjælper at snakke om det og fortælle), så tror jeg lige så stille, som oplevelsen kommer længere væk, at du vil få det bedre. Men jeg tror, som sagt, det er vigtigt, at du får talt om det hele, så det ikke samler sig som en stor klump i maven på dig.
Det er ikke til at sige, hvorfor din papfar har gjort, som han har gjort. Folk er forskellige og tænder på forskellige ting, men det er på ingen måde i orden, at han har forgrebet sig på dig!
Mange hilsner
Christina.