Please hjælp mig

brevkassespørgsmål

Please hjælp mig

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej tusind tak for en dejlig brevkasse. Jeg håber i kan hjælpe mig med det her problem. Da jeg var 11år fik jeg min menstuation og fik ca. 2 år efter p-stav den virkede så i 3 år og efter det fik jeg den væk og fik så en ny i. Det skal lige siges at da jeg havde den gamle fik jeg mit lort lige pludselig, men var til lægen osv. så fik jeg en ny p-stav og jeg har ikke haft mit lort i omkring 2år, men i dag fik jeg det igen? er der noget galt når jeg faktisk har p-stav? for er faktisk ret bange fordi det kom pludselig

Svar:

Hej med dig.

Det er skønt du synes om vores brevkasse og jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig med dit problem. Jeg kan godt forstå du blev bange, fordi din menstruation kom pludselig, og derfor er det altid godt at spørge sig lidt frem.

Det er sådan at en p-stav faktisk næsten altid kan give uregelmæssige blødninger, det betyder at du kan opleve at din menstruation ikke kommer regelmæssigt, nogle gange kan der gå et par uger eller der kan gå mange uger inden du får menstruation. Der er også nogle piger der oplever at de helt holder op med at have menstruation. Det kan jo være lidt irriterende, når man ikke ved hvad man kan regne med - men det er en af ulemperne ved en p-stav. Men ulempen behøver ikke betyde at der er noget galt.

Jeg synes du skal prøve at få en tid ved din læge - for så kan du få at vide hvordan p-staven virker, sådan at du ikke skal opleve du bliver nervøs og bange en anden gang. Generelt kan det være rigtig rart for piger og kvinder at snakke med deres læge om hvad der sker med deres krop - især så pigen forstår den prævention man har valgt at bruge.

Jeg har også fundet en pjece, der hedder klar besked om prævention. Den ligger på sex og samfunds hjemmeside og i den står der en masse om p-stav. Du kan læse den ved at trykke her. Den kan måske også give dig lidt svar.

Jeg håber det gav dig lidt ro.

En vinterhilsen herfra

Bibi