Piller/mens.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg er en pige på 15 som nu er virkelig forvirret. Først og fremmest vil jeg lige fortælle min historie, da jeg er LIDT overvægtig har jeg gået rundt og taget piller for at tabe mig, jeg har ikke fået min første menstruation endnu eller har jeg? det er mit spørgsmål nu! Efter jeg har taget piller i en kort periode har jeg fået sort/brunt blod på min underbukser, og det varede i en uge eller mindre, da jeg holdte op med at tage pillerne, blødte jeg ikke i 5 måneder nu, det skal lige siges at jeg også onaner næsten hver anden dag, men har fået mens. smerter som man siger. Vil så gerne have menstruation, har mistet håbet om at få den! Men er det pillernes skyld at jeg blødte eller er det mens.? Jeg vil ikke til læge.. Taaak

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå du er blevet lidt forvirret. Som ung kvinde kan det godt være svært at tyde hvad der sker i kroppen og især underlivet. Men det er også vigtigt at man er opmærksom og derfor er det super godt at du nu spørger ind til hvad der sker. Jeg vil gerne prøve at svare.
For det første kan det opleves meget forskelligt hvordan man har menstruation de første gange. Nogle pige oplever at det kommer regelmæssigt og andre oplever det uregelmæssigt. Da du har haft sort/brunt blod i dine underbukser, så lyder det som om du har haft menstruation. Det lyder også som om du oplever menstruationsmerter, dem kan man føle under menstruation - men faktisk også ca. 14 dage før menstruationen kommer. Der sker ægløsningen nemlig og den kan også føles som mavekramper for nogle piger.
Du skriver noget om at du har taget piller, fordi du er LIDT overvægtig. Det er svært for mig at vide om pillerne kan have nogen betydning for din menstruation. Det er sådan at hvis du har tabt dig meget i forhold til din startvægt eller hvis er du gået hen og er blevet undervægtig uden du er klar over det, så kan det godt påvirke din menstruation sådan at den udebliver.
Og nu siger jeg det du ikke vil. Men du bør tage til lægen. Du er bekymret og vil gerne have din menstruation - det kan jeg godt forstå og du skal ikke miste håbet. Din læge kan fortælle dig hvordan pillerne har påvirket dig og hvad der kan være sket med din krop og din menstruation. Alle unge og ældre kvinder skal kende sin krop på den måde, fordi på den måde kan man lytte til sin krop og passe på sig selv. Men det er ikke altid man selv kan tyde de signaler som kroppen sender og derfor skal lægen hjælpe til. Det er slet ikke sikkert det hænger sammen med pillerne, men vil det ikke være rart at finde ud af det?
Man kan godt være nervøs for at gå til lægen, måske lidt flov eller pinlig. Det er helt naturligt. Det er bare noget man ikke kan komme udenom. Det er vigtigt at komme til lægen engang imellem. Du kan måske spørge din mor, din søster eller en veninde om hun vil med dig.
Og fortsæt du bare med at onanere hver dag, det er kun sundt. Det betyder ingenting i forhold til menstruation.
Jeg håber at det giver dig lidt svar - selvom svaret indbærer at du skal et smut til lægen.
Godt nytår.
KH. Bibi.