Pikhovet
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Er det normalt at man ikke kan få pikhovet frem som en 12 år men jeg får spare ud selvom jeg ikke kan få pikhovet frem hvad skal jeg gøre

Svar:
Hej Anonym
Ja, det er fuldstændig normalt ikke at kunne få pikhovedet helt frem når man er 12 år.
Det er meget forskelligt hvor lang tid der går før man kan trække forhuden helt tilbage og på den måde få pikhovedet helt frem, og det er slet ikke unormalt at det først er noget man kan når man bliver lidt ældre. Det bedste du kan gøre er at du "øver" dig ved at trække forhuden tilbage hver dag og på den måde bliver huden mere elastisk og på et tidspunkt kan du så trække forhuden helt tilbage og få pikhovedet helt ud.
For nogle drenge kan det godt være sådan at forhuden ikke rigtig bliver mere elastisk, og så kan man få hjælp hos sin læge. Lægen kan give en creme som man kan smøre forhuden med. Det hjælper til at gøre huden mere elastisk og på den måde sørge for at pikhovedet kommer helt ud.
Men som sagt er det meget normalt at pikken gør som din når man "kun" er 12 år, så jeg synes du skal fortsætte med at øve dig et stykke tid endnu og så se om ikke det bliver bedre.
Hvis du stadig ikke kan få forhuden helt tilbage når du er 14, kan du overveje om det ville være godt at få lægen til at kigge på det.
Bedste hilsner
Niels-Christian