pikhovede
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
når min pik bliver stiv kommer forhuden ikke ned bag mit pikhovede er det normalt? og når jeg prøver at trække det tilbage gør det ondt

Svar:
Hej med dig,
Det kan jeg godt forstå at du spørger om, især når det gør ondt. Det er ikke rart at bekymre sig om, om ens krop er normal og om alt er som det skal være. Du er langt fra den eneste dreng, der har spørgsmål omkring penis og kønsorgan og langt de fleste unge oplever at undre sig over hvordan deres krop opfører sig på et eller andet tidspunkt i løbet af deres liv. Jeg synes det er rigtig godt, at du er opmærksom på din krop, da det er sundt at holde øje med om alt er som det skal være. Det hjælper også en til at lære sin krop bedre at kende og dermed bliver man også mere tryg ved sin egen krop.
Det er helt normalt, at forhuden sidder fast indtil man kommer i puberteten, og derfor ikke kan trækkes tilbage. Hvis forhuden bliver ved med at sidde lidt fast efter man er kommet i puberteten, således at den ikke kan trækkes ned under pikhovedet, så kan det være tegn på forhudsforsnævring. Da du er 14 år, kan jeg ikke sige med sikkerhed om dit problem skyldes forhudsforsnævring eller om det "blot" kan skyldes din alder og udvikling. Jeg vil derfor foreslå at du tager til din læge og får hende/ham til at kigge på det. Din læge vil med sikkerhed kunne fortælle dig hvad det skyldes og kan derfor bedst hjælpe dig. Det er ikke meningen at det skal gøre ondt eller være problematisk at trække sin forhud tilbage. Forhuden er noget af det mest følsomme på din krop, og derfor er det helt normalt at det er sensitivt når du rører ved forhuden, men det skal helst ikke gøre ondt. Jeg ved godt, at det kan være grænseoverskridende og angtsprovokerende at skulle snakke om sin penis med sin læge, men husk på, at din læge gerne vil hjælpe dig og synes hverken det er mærkeligt eller pinligt at snakke om penis og forhud. Det har din læge oplevet mange gange, så det skal du ikke bekymre dig for. Selvom jeg godt ved at det kan være svært ikke at være nervøs over det.
Hvis du har fået lyst til at vide lidt mere om forhud, kan du læse mere om det her.
Jeg håber du kan bruge mit svar!
De bedste hilsner,
Astrid