Pik
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
er en pik på 4 cm i slap meget eller lidt for en tolvårig. Jeg er langt fremme med kønsbehåring osv. Men synes bare ikke at min pik er særlig stor

Svar:
Hej Anonym
Din pik har en helt almindelig størrelse.
Selvom du allerede er langt fremme med kønsbehåring er det ikke sikkert at din pik sådan rigtig er begyndt at vokse endnu. Det skal nok komme, og ligesom resten af din krop skal din pik også nok vokse og udvikle sig.
Det med hvor lang en pik er når den er slap er faktisk ikke noget der betyder ret meget, og det mest almindelige er at måle pikken når den er stiv.
Nogens pikke er kun få cm når de er slappe (også som voksne) men til gengæld vokser de meget når de bliver stive. Andre har en lang pik når den er slap, der så til gengæld næsten ikke vokser når den bliver stiv.
Den gennemsnitlige størrelse på en pik der er fuldt udvokset er 12-18 cm når den er stiv. Pikke er ligesom resten af kroppen for drenge først fuldt udvokset når man er omkring de 21, så derfor er der stadig lang tid, og der kan ske meget endnu for dig.
Men altså...4 cm er helt normalt, og du er præcis som du skal være. Du må vente nogle år og se hvordan det hele udvikler sig.
Mange hilsner
Niels-Christian