pige til dreng
brevkassespørgsmål af
isabella
12 år
hej jeg er 12
jeg vil vildt godt være en dreng men er jo kun 12  der er mange der kalder mig få en dreng  hvad skal jeg gør jeg vidt godt være en dreng

Svar:
Kære du
Først og fremmest vil jeg sige at jeg synes det er godt at du tager dig selv så alvorligt at du reagerer, når du kan mærke at der er noget indeni dig der ikke føles helt rigtigt.
Der findes mange måder at forstå sig selv og sit køn på. Og der findes mange måder af skifte køn, hvis det er det man vil.
Man kan skifte køn juridisk, hvilket betyder at man får et nyt cpr. nummer som svarer til det køn man gerne vil være. Man kan også få foretaget operationer der ændrer i kønnet. Nogle kan eksempelvis få fjernet bryster, men beholde alt andet som det er, og andre ønsker at gå endnu længere.
For andre er det her med det fysiske og et cpr. nummer ikke så vigtigt. For dem kan det være helt i orden at være en pige sådan rent biologisk, men samtidig bare opføre sig på en måde som de føler er mere "drenget".
Lige meget hvordan du har det og hvad deter du ønsker, så tænker jeg at det er en længere "rejse" som starter med at snakke med andre om de her tanker. Her tænker jeg først og fremmest dine forældre. Ud over dine forældre kunne det også være en mulighed at kontakte LGBT.dk og deres rådgivning. De tilbyder rådgivning til unge med tanker om kønsidentitet og kønsskifte. Du kan læse mere om dem her
Bedste hilsner
Niels-Christian