Penislugt
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej CB
Det er fordi er min penis har en ret dårlig lugt. Den lugter sådan lidt af sur fisk, og det lugter selvom om jeg lige har været i bad og vasket den.
Hvad kan det være der forsager denne lugt? - er jomfru

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at din penis har en dårlig lugt! Det kan godt gøre en meget bekymret og pinlig over sin egen krop. Jeg synes det er rigtig godt at du skriver ind nu du er i tvivl.
Der kan være flere grunde til at der kan komme en ubehagelig lugt fra kønsorganerne. En af grundene kan være det man kalder nakkeost. Nakkeost kommer af at man danner hudfedt ved kønsorganerne. Denne fedt beskytter mod den sarte hud der er på din penis og er derfor en god og vigtig ting. Men hvis der sidder overskydende hudfedt kan det ende med at blandes med urinrester, sædrester og døde hudcellerog det danner altså det man kalder nakkeost. Nakkeost er helt almindeligt, men kan forårsage dårlig lugt hvis ikke man får det skyllet grundigt væk. Det er dog vigtigt at du ikke skyller dig helt uhæmmet fordi hudfedtet som sagt har en beskyttende effekt, men du kan sagtens skylle en gang dagligt med lunkent vand uden sæbe. Sæbe kan nemlig godt forstyrre balancen og derigennem skabe mere nakkeost. Du kan læse mere om nakkeost her.
Hvis du tænker at det ikke er nakkeost der er problemet, så tænker jeg, at når det er noget du er bekymret for så kunne det være en god ide at tage et smut forbi din læge. Det kan være pinligt at skulle til lægen med sådan et problem, men husk på at din læge ikke synes det er mærkeligt eller pinligt og gerne vil hjælpe dig. Uanset om det er noget du skal behandles for eller ej, kan det være rart at få klar besked om hvad det er og hvad du kan gøre for at afhjælpe det.
Jeg vil ønske dig held og lykke med det!
Med venlig hilsen Astrid