Parat eller ikke parat
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej brevkassen! Jeg skriver fordi mig og min kæreste som jeg havde årsdag med den 23! Vi gør og har lidt problemer med sex! Han er parat, men jeg ved ikke helt hvad jeg er. I nogen måneder har vi rørt hinanden lidt og hyggede os på den måde! Men jeg har den følelse indeni at jeg er parat (lidt) men jeg er bange og nervøs for hvad mine venner og alle dem siger! Jeg er bange for jeg kommer til og fortryde det efter vi har gjort det! Og det jeg er mest bange for, det er virkelig at vi mister følelserne for hinanden! Fordi vi sikkert kommer til og gøre det hver eneste gang vi sover sammen! Men i skal vide han er meget forstående, og han føler virkelig med mig! Han er på en måde bekymrede på mine vejene! Men han har sagt flere gange vi først skal gøre det når jeg er parat! Han vil overhovedet ikke presse mig til NOGET! Men når jeg sådan går rundt og tænker lidt på om jeg virkelig gerne vil så får jeg en mærkelig mavefornemmelse! Håber VIRKELIG i gider og give mig et svar, så vil jeg blive mere end taknemlig!!

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan godt forstå, at du er lidt usikker og forvirret, for det er nemlig helt naturligt, inden man skal have sex første gang :-)
Du har allerede haft en masse overvejelser omkring det, og det er rigtig fint. Som du siger, så kan man komme til at fortryde det, hvis man ikke er klar, og derfor er det vigtigt, at du ikke er i tvivl. Hvis du nogle gange er i tvivl, så synes jeg, at i skal vente lidt endnu. Det lyder som om, at din kæreste er meget forstående overfor, hvis du ikke er helt klar, og det er jo super dejligt, så du ikke føler dig presset.
Det er rigtig dejligt at have sex, når man har en kæreste, man er glad for, så det er også noget, man kan gå og glæde sig til skal ske første gang. Derfor er der ingen grund til at gøre det, inden man er klar. Man kan gøre mange andre ting som kærester, som også re dejlige. Man kan ligge og røre ved hinanden og nusse og kysse, som du også siger, i har gjort. På den måde lærer man også hinandens kroppe at kende og kan blive mere klar og tryg ved at have sex, når den dag kommer.
Du siger, at du er bange for, at i mister følelser for hinanden, fordi i kommer til at have sex hver gang, i skal sove sammen. Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår det helt rigtigt, men hvis du er bange for, at det kun kommer til at handle om sex, så er det jo noget, i helt selv bestemmer. Man behøver slet ikke have sex hver gang, man sover sammen. Selvom man har haft sex første gang, kan man sagtens sove sammen mange gange og lave andre hyggelige ting, før man har sex igen. Der er mange ting, der er vigtige, når man er kærester, og der er mange andre ting, der er dejlge og hyggelige, så sex behøver ikke ændre noget på den måde :-)
Men som sagt, så synes jeg, at du skal mærke godt efter, om du er klar. Og hvis du er bare en lille bitte smule i tvivl, så vent. Det er helt okay, og sex er jo også meget bedre, når man er tryg omkring det. Samtidig er det også helt naturligt, at man er lidt nervøs, for det er jo noget meget nyt og spændende, man skal til at prøve, så man må godt være lidt nervøs de første gange - på den gode måde :-)
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe,
De bedste hilsner
Anne