p piller? pletblødning?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej med jer. Det er sådan at jeg er på p piller og har været det i et halvt år efterhånden. I torsdags startede jeg på en helt nyåbnet pakke, efter at have holdt en 6 dages pause (startede på dem en dag før, fordi jeg skulle i svømmehallen dagen efter). Mit problem er så at jeg igår, altså mandagen efter jeg startede på den nye pakke, fik en pludselig pletblødning. Men så heller ikke mere end det. Er det normalt? Hilsen den forvirrede.

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du kommer til at tænke over det, når din krop pludselig reagerer på en måde, den ikke har gjort før. Derfor er det rigtig godt, du skriver herind, så du ikke skal gå og tænke over det mere.
Der kan være mange årsager til pletblødninger, og det behøver langt fra være grund til bekymring.
Mange kvinder oplever pletblødning, og som regel er det ikke forbundet med noget alvorligt. I dit tilfælde kan det fx være fordi, du er startet en dag tidligere på din nye pakke og derfor har forstyrret den sædvanlige rytme lidt. Det kan din krop godt reagere på, og det er ikke unormalt. Der er slet ikke noget i vejen for at forkorte p-pillepausen en dag, som du har gjort – bare du ikke gør det den anden vej, altså fx holder 8 dages pause i stedet for 7. Så giver p-pillerne nemlig ikke den beskyttelse, som de ellers gør.
Pletblødning kan også skyldes, at dine p-piller ikke er stærke nok. Så kan det være en mulighed at tale med din læge om at skifte til et andet mærke, som kan modvirke pletblødning.
Hvis du kun har oplevet det en enkelt gang, tænker jeg altså ikke umiddelbart, at der er noget galt. Du skal selvfølgelig være opmærksom på, om det sker igen, da det i nogle tilfælde kan være forbundet med noget mere alvorligt. Pletblødning kan fx skyldes kønssygdommen klamydia eller en anden infektion i underlivet, men så vil man som regel opleve, at det sker flere gange.
Til sidst vil jeg også nævne, at pletblødning kan hænge sammen med graviditet, men så vil man som regel også opleve det i højere grad, end du har gjort. Hvis du har nogen som helst mistanke om det, kan det være en god idé at tage en graviditetstest.
Hvis du oplever pletblødning igen, vil jeg råde dig til at gå til lægen og tale med ham/hende om det. Det synes jeg også, du skal gøre, hvis du kan mærke, du bliver ved med at gå og tænke over det – selv om jeg altså ikke umiddelbart tænker, der er nogen grund til bekymring.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget!
Mange hilsner
Line