p-piller, ondt i maven og forvirring

brevkassespørgsmål

p-piller, ondt i maven og forvirring

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år

hej jeg har haft sex med en, én gang for ca 1 måned siden. Jeg er på p-piller (var lige begyndt på en ny pakke) og tager dem ca samme tid hver dag, jeg har ikke glemt nogen. Men en uge efter vi var sammen begyndte jeg at pletbløde lidt (bare et par dage). Så blev jeg nervøs for om jeg kunne være gravid, og tog en test en uge efter, altså 2 uger efter jeg havde sex, og den var negativ. Siden har jeg dog oplevet at jeg har ondt i maven og har derfor taget en test igen (ca 3 uger efter jeg havde sex), som også var negativ. Har jeg grund til at være bekymret, når begge test var negative? jeg har holdt p-pille pause, og min mens kom som den skulle. Men jeg synes stadig jeg har ondt i maven, ved ikke om det bare er bekymringer håber i kan hjælpe mig Hilsen den bekymrede

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå du er nervøs og bekymret, for det er da lang tid, at gå rundt og tænke over om du kan være gravid.

Men det tyder ikke til du er gravid, nu når både begge test har vist negativ. Men også at din menstruation er startet igen. Så det behøver du ikke, at være bekymret over længere.

Grunden til at du kan have, eller stadig har ond, kan som du siger skyldtes bekymringerne. Faktisk er det ikke unormalt, at nervøsitet, bekymringer og ting som stress, kan være skyld i at en menstruationscyklus ændrer sig. Faktisk kan det ændre sig så meget, den helt kan springer over, en eller flere måneder.

Men en god ting til, at finde ud af hvorfor din krop har reageret sådan, er hvis du går til lægen med det. Lægen kan nemlig teste dig igennem og finde ud af om der er noget alvorligt i vejen, som giver dig ondt i maven, udskudt menstruation og pletblødninger. Uanset om du er gravid eller ej, vil det faktisk være en meget god idé, at gå til lægen. For pletblødning kan nemlig betyde at du kan have nogle former for kønssygdomme, som helst skal behandles hurtigst muligt.

Der kan være mange grunde til pletblødning, så du skal ikke gå rundt og være nervøs for om du har en sygdom. Men få det tjekket alligevel, bare for en sikkerhedsskyld.

Jeg håber du kan bruge svaret

Med venlig hilsen Paw