P-piller og sex.
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej med dig/jer :-) For godt 1½ måned siden begyndte jeg på p-piller 8 dage efter 1. menstruations dag - dvs. at min menstruation var stoppet da jeg startede. Jeg har læst og forhørt mig frem og tilbage at hvis man begynder på p-piller en anden dag end første menstruations dag, så skal man beskytte sig med kondom også de første 14 dage efter, hvis man har sex. Så altså burde mine p-piller i bund og grund virke nu eftersom jeg har taget hele første pakning og en uge af anden pakning? Et andet spørgsmål er om ens bryster godt kan blive ømme i forbindelse med p-piller? De er ikke rigtig ømme. Jeg kan sagtens røre dem og massere dem osv, men de føles lidt "irriteret" og lidt "urolige". Men kan bryster også godt føles lidt irriteret, hvis man i en periode har gået og mærket/trykket for meget på dem? Jeg er nemlig inde i en periode hvor jeg hele tiden mærker efter knuder og anderledes ting i brysterne og nu er jeg altså kommet til at de føles irriteret, men de er ikke rigtig ømme. Mange hilsener en meget undrende pige.

Svar:
Hej Undrende pige
Ja, hvis du nu har taget dine P-piller som beskrevet på pakken i 1½ måned så burde de virke som de skal. Så kondom bør ikkelængere være nødvendig for at beskytte dig mod graviditet. Kondom er dog stadig det eneste der kan beskytte dig mod kønssygdomme, så hvis du har skiftende sex-partnere eller du ikke er sikker på om din faste partner er blevet testet for diverse kønssygdomme, ville jeg fortsætte med kondom også.
Det er rigtig godt at du tjekker dine bryster efter for knuder...det bør alle kvinder gøre jævnligt.
Der kan være mange forskellige årsager til at du føler spændinger og irritation i dine bryster. P-pillerne kan være én af årsagerne. P-pillerne ændrer din hormonbalance og et af de steder man ofte vil kunne mærke det er i brysterne.
Det kan også sagtens være fordi du for tiden føler og trykker meget på dem. Ligesom hvis du i en periode har meget sex, hvor din partner rører meget ved dine bryster kan de godt blive lettere irriterede hvis du selv "roder" meget rundt med dine bryster.
Som udgangspunkt synes jeg ikke du behøver være nervøs for de her spændinger. Du kunne måske prøve ikke at mærke på dine bryster 2-3 dage og så se om det gør nogen forskel.
Jeg synes du skal lade der gå et par uger og se om ikke den irritation du mærker lige nu fortager sig. Hvis den stadig er der om et par uger synes jeg du skal ringe til din læge og spørge om råd...bare for en sikkerheds skyld.
Sommerhilsner Mie