P-piller og menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, Cyberhus. Tak, for verdens bedste online brevkasse/chatrådgivning :o) og jeres hurtige svar! - Jeg har lige et hurtigt spørgsmål.... Jeg begyndte i lørdags på p-piller for første gang (Minero). Jeg plejer normalt at bløde i ca. 4 dage, men jeg bløder stadig efter 6 dage - snart 7 nu. Hvad kan årsagen være? Skal jeg kontakte min læge? Hilsen S

Svar:
Hej S.
Tak for dine pæne ord og dit hurtige spørgsmål. Jeg prøver at give dig et hurtigt svar.
Når du lige er startet på dine p-piller, så kan det sagtens betyde at din menstruation lige skal reguleres, fordi den bliver påvirket af hormoner. Nogle piger og kvinder kan have menstruation i for eksempel 4 dage og andre har det i op til 8-9 dage.
Jeg kan sagtens forstå du tænker på hvad årsagen kan være, når du nu er vant til at din menstruation plejer at være anderledes. Det kan være helt naturligt, fordi du skal vænne dig til en ny rytme. Men det er også en rigtig god ide at kontakte sin læge, hvis man føler sig usikker. Hvis du stadig har din menstruation, så synes jeg du skal kontakte din læge, for at høre om det normalt for dig. Hvis din menstruation er stoppet, så kan du eventuelt vente og se hvad der sker ved din næste menstruation. Men du kan altid ringe og høre din læge, hvis du er i tvivl.
Håber det gav dig lidt svar.
Mange hilsner fra Bibi