P-piller og dens virkning
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej!
Jeg begyndte for første gange at tage p-piller (Malonetta) d. 4. septemper på min anden menstruationsdag og det fortsatte jeg så med. I weekenden (lørdag d. 6. septemper) var jeg til en fest og endte så med at kaste op ca. to timer efter jeg havde taget min p-pille. Nu er problemet bare at jeg skal have samleje med min kæreste her den 19. septemper og jeg er nervøs for at pillerne ikke er helt inde i mit system. Jeg har læst op til flere steder + indlægssedlen hvor der står at hvis man kaster op inden for 3-4 timer, er den højst sandsynligt ikke forblevet der og at man så skulle bruge beskyttelse i en uge, men nu når det var min første uge med p-piller det skete, er der så andre regler? Jeg er lidt forvirret med hvad jeg skal gå ud fra, da jeg ikke ved om pillen virkede første dag da jeg tog den. Jeg håber virkelig at jeg kan blive rådgivet og få svar på mine spørgsmål om hvornår jeg er beskyttet. Jeg har ikke glemt en pille endnu, det er kun den som jeg MULIGVIS kastede op!
På forhånd TUSINDE TAK! :)

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, at det godt kan virke lidt forvirrende med de p-piller, og hvornår de beskytter osv. Men det er heldigvis bare lige indtil, man har været på dem lidt tid og vænnet sig til det, så er det faktisk meget nemt. Men det er super godt, at du er opmærksom på, om du er beskyttet eller ej.
Hvis man tager sin første p-pille på menstruationens første dag, så er man fuldt beskyttet fra starten. I det tilfælde vil reglen med en uge gælde. Du skriver dog, at du først tog din første pille på menstruationens anden dag. Umiddelbart tror jeg ikke, der er noget at være bange for - hvis du har taget alle p-piller, som du skal, efter du kastede op og frem til d 19, så tror jeg, du er fuldt beskyttet. Jeg vil dog stadig anbefale, at i for en sikkerheds skyld bruger kondom. Du skal bare blive ved med at tage din p-pille, som du gør nu, men også bruge kondom når i har sex indtil den pakke, du er igang med nu, er slut. Når du har taget hele pakken, og du får din menstruation, og du så en uge efter starter på en ny pakke, så kan du være helt sikker på, at du er fuldt beskyttet og behøver ikke bruge kondom.
Hvis det en anden gang skulle ske, at du kaster op inden for 3-4 timer efter, du har taget pillen, så er det en god ide at tage en ny - du kan vente helt til morgenen efter med at tage en ny. Bare du tager den indenfor 12 timer efter det tidspunkt, hvor du normalt tager pillen på.
Jeg håber du kan bruge mit svar
Venlig hilsen Janni