P-piller og alkohol
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej cyberhus, jeg skal til nordals-musikfestival fredag og lørdag, næste weekend. Sidste år fik vi lidt at drikke, ikke nok til at blive rigtig fuld, men nok til at det kunne mærkes. Jeg regner med at det bliver det samme i år, men nu tager jeg P-piller og jeg ved ikke hvordan dem og alkohol har det sammen. Jeg tager normalt min pille, præcis kl. 21.50. Skal jeg tage den tidligere på dagen begge dage og hvor tidligt så? og er jeg så stadig ordentligt beskyttet? Eller skal jeg helt holde mig fra alkohol begge dage? Fra og med søndag har jeg 3 piller tilbage før min pause, skal jeg så bare tage resten på samme tidspunkt som fredag og lørdag, og så tage dem til normal tid (21.50) når jeg begynder igen efter min pause?
på forhånd tak. hilsen Laura

Svar:
Hej med dig
Som jeg forstår dit spørgsmål så handler det om indtag af alkohol kan have en betydning for om din pille den virker, eller om det på anden vis kan være farligt at blande de to.
Og nej. Din P-pille vil virke lige så godt selvom du tager den på et tidspunkt hvor du også drikker alkohol, så hvis det er muligt for dig at huske det, tænker jeg det giver bedst mening at du bare fortsætter med at tage pillen som du plejer.
Hvis du er bange for om du glemmer at tage pillen kan du overveje at skubbe det på dagen så du tager den nogle timer tidligere...eksempelvis kl. 18.00 før du får alt for meget at drikke.
Mange hilsner
Niels-Christian