P-piller i mens
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej :) jeg kom til at tænke på en ting min kæreste og jeg har nu været sammen i 2 mådner og vi sammen vil gerne have jeg begyndte på p-piller . så jeg sagde til mig mor at jeg ville have en tid hos min læge men så fandt jeg ud af jeg skulle til min læge en dag inde i min mens og jeg ville rigrig gerne være på p-piller til nyt år også hvis jeg så for lov af min læge at vær epå p-piller om jeg så kan begynde at tage den 1 pille en dag inde i mens?

Svar:
Hej med dig.
Jeg synes det er godt du har sagt til din mor at du gerne vil have en tid ved lægen, når du og din kæreste har besluttet at du skal starte på p-piller. Og jeg kan godt forstå at du har nogle spørgsmål omkring det med opstarten af p-pillerne. Jeg prøver at svare.
Det er sådan at når du skal starte med at tage p-piller, så skal du starte med at tage din første pille den første dag du har din menstruation. På den måde passer det med din menstruationcyklus og p-pillerne beskytter fra første dag.
Så med hensyn til at du gerne vil være på p-piller til nytår, så kommer det an på hvordan det passer med din menstruation - det kan du desværre ikke arrangere så det lige passer.
Det kan være en stor beslutning at at starte på p-piller og det er en rigtig god ide at snakke med sin læge om det - så det er bare fedt at du har snakket med din mor om at få en tid ved lægen. Det er også en god ide at snakke mere med din mor om det, for din mor kan måske også fortælle lidt om p-piller og hjælpe dig lidt på vej. Din læge kan svare på alle spørgsmål og hjælpe dig med at finde ud af om p-piller er den bedste løsning for dig.
P-piller kan være en fin løsning mod graviditet, når man tager dem regelmæssigt, som man skal. Husk ellers stadig kondom, da kun kondomer beskytter mod både graviditet og kønssygdomme.
Jeg håber du får en god snak ved lægen. Pas godt på dig selv.
KH.Bibi