P-piller eller P-plaster?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej :)
Jeg er en pige på 18, som er sexuelt aktiv med min 1 år ældre kæreste.
Jeg har tit tænkt på at skulle starte på p-piller, men jeg er så dårlig til at huske det med at tage en pille eller noget, så har tænkt på p-plaster, men kan det nu også sidde fast? Jeg arbejder som lastvognsmekaniker, så der er meget skidt og støv, men selvfølgelig kommer det ikke på ens lår elle balle, så klæbe det kan det vel godt? Skal man bare bestille en tid hos lægen og så snakke om hvad han vil syntes er bedst eller hvordan?
På forhånd tak for hjælpen :P

Svar:
Hej
Jeg kan godt forstå du har nogle overvejelser omkring hvilken form for prævention du vil bruge. Det er ofte en stor beslutning og der er så mange muligheder, så det kan være helt forvirrende. Jeg vil prøve at svare dig så godt jeg kan.
Det første jeg tænker er relevant i overvejelserne om hvilken form for præventionsmiddel man vil benytte, er bl.a. hvad beskytter bedst og hvilke sundhedsmæssige forbehold der kan være. I forhold til hvad der beskytter bedst, så er p-plaster et lige så godt præventionsmiddel som p-piller. Ved de sundhedsmæssige overvejelser er der også mange af de samme risikoer, som ved brug af p-piller. Her tænker jeg, at det kan være en god ide at snakke med din læge om hvad der vil være den bedste prævention for dig. Det kan være forskellige fra person til person, alt efter om man har nogle sundhedsmæssige faktore som f.eks rygning, eller om man har nogle familiemæssige baggrunde, der kan have betydning. Det kan f.eks. være hvis der er mange i familien der har haft blodpropper m.m.
Du spørger om p-plasteret kan sidde fast, når du har et aktivt arbejde, hvor der er skidt og støv. Umiddelbart tænker jeg, at det kan det godt. Plasteret har et beskyttende plastmembran på, så man kan have det på i bad og i svømmehal. Derfor tænker jeg, at du godt vil kunne bruge det sammen med dit arbejde, uden at der sker noget. For at p-plasteret sidder godt fast, er det en god ide at sætte det et sted uden alt for meget hår, det kan f.eks. være mave, underarm eller ryg, måske også på balden som du selv skriver. Men hvis det skulle ske at plasteret løsner sig, så meget at det ca. er en tredjedel, så bliver du nød til at sætte et nyt et på, for at opnå den bedste beskyttelse.
Du skriver at grunden til at du overvejer p-plaster, er fordi du vil være dårlig til at huske at tage en p-pille hver dag. Derfor lyder det også meget fornuftigt at bruge beskyttelse, du ikke skal huske at tage hver dag. Men jeg vil lige gøre opmærksom på, at p-plaster også skal skiftes en gang om ugen, fordi det kun indeholder hormon til en uge ad gangen. Derfor kunne det være en mulighed, hvis du oplever at du glemmer at p-plasteret skal skiftes, at du kan sætte en alarm til, f.eks. på din mobil, så du husker at få det skiftet til tiden. Der findes derudover en app til din mobil, som kan minde dig om at tage enten dine p-piller eller p-plaster.
Jeg håber at du kan bruge mine svar i din beslutning om hvilken prævention du kunne tænke dig at bruge. Jeg syntes det er en god ide, som du selv skriver, at du ringer til din læge og får en tid, så du kan snakke med ham om dine overvejelser af prævention. Din læge har mere viden omkring området og har kendskab til alle former for prævention. Han kan helt sikkert guide dig i, hvad der er bedst for dig at bruge. Det er også din læge der skal godkende en recept til præventionen, så du vil nok under alle omstændigheder skulle i kontakt med ham for at få p-plasteret.
Jeg håber du får en dejlig sommer sammen med din kæreste.
Mvh. Ditte