P-piller beskyttelse eller ikke beskyttelse?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej
man bruger jo hovedsageligt p-piller som prævention mod graviditet, jeg bruger det selv og har været på dem de sidste 5 år, dog bruger jeg dem også mod andet end det.
dog efter jeg har fået kæreste på som er min første sex-partner bruges de mere som prævention. jeg har dog oplevet trods at hun har taget dem rigtigt, at min veninde er blevet gravid.
kan det virkelig passe at man kan blive immun overfor dem eller at kroppen bare ikke vil tage imod dem og bruge dem til det der er meningen? hvis dette kan lade sig gøre, er der så noget der kan fortælle mig (kroppen eventuel) at de ikke beskytter mig mod graviditet? jeg tager dem mod uren hud/acne og der ved jeg at de virker. jeg ved at p-piller er 99.9 effektive mod graviditet.
jeg ved det kraftigt frarådes men jeg vil rigtig gerne prøve ubeskyttet sex, vi har ikke prøvet det endnu da jeg er bange for at mine p-piller ikke beskytter mig ordentligt, min kæreste er blevet tjekket for kønssygdomme da han med hans tidligere kæreste havde ubeskyttet sex.
Så han er clean for alt sådan noget. der er ikke nogen der presser hinanden på nogen måder, det er en ting jeg selv ønsker.
håber i kan svare på mine spørgsmål :)

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du er bekymret for om p-pillerne virker når du har oplevet at din veninde blev gravid selv om hun tog dem.
Men svaret er helt klart og tydeligt. Man kan ikke blive immum overfor p-piller. Hvis man tager pillerne korrekt er de 99.9 procent effektive. Det betyder jo så selvfølgelig også at der faktisk er en ekstrem lille risiko for at de ikke virker. For at være helt præcis vil det være sådan at hvis man går ud fra det her med at de er 99.9 procent effektive så vil der være 1 pige/kvinde som de ikke virker effektivt på for hver 1000 piger/kvinder der bruger dem. Og faktisk tror jeg at de fleste er enige om at risikoen er endnu mindre.
Om du vil kaste dig ud i sex uden kondom skal selvfølgelgi være noget du afgør. Som sagt bør du være beskyttet at p-pillerne og hvis du er 100 procent sikker på at din kæreste ikke har en kønssygdom burde det være sikkert.
Så hvis du føler at du kan slappe af og ikke fokusere på om der er en risiko eller ej mens du har sex, burde du sagtens kunne have sex uden kondom. Men hvis bekymringen bliver ved med at fylde for meget indeni er det måske bedst også at bruge kondom indtil du føler dig mere sikker.
Bare for en sikkerheds skyld vil jeg til sidst igen understrege at p-pillerne er en sikker præventionsform som virker hvis man tager dem korrekt.
Håber du fik svar
Mange hilsner
Niels-Christian