P-piller

brevkassespørgsmål

P-piller

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej, jeg er en pige på 15 år, jeg tager p-piller og har gjort det i et stykke tid, da mine forældre synes det var en god idé da jeg har en kæreste og aktivt sexliv. Det har jeg så fundet ud af at var rigtigt, det var en god idé. Men, jeg er i tvivl om en lille ting med hensyn til p-piller. Er det meget vigtigt at man tager den på samme tidspunkt hver dag, eksempelvis om eftermiddagen, eller må man godt tage den sådan "mandag morgen, tirsdag eftermiddag osv.."? For nogen af dem jeg har spurgt siger det er meget vigtigt er det er samme tidspunkt på dagen og andre siger at bare man husker at tage den, så er det ligemeget hvornår på dagen, hvad er korrekt? Har ikke rigtig kunne læse mig til det i indlægs sedlen i æsken nemlig.. Håber på et svar hurtigst muligt, for det presser mig lidt :-)

Svar:

Hej med dig.

Det er godt at du skriver. Det er dejligt at høre at du beskytter dig når du som du skriver, har et aktivt sexliv. Det er også dejligt at høre, at du har talt med dine forældre om det. Jeg kan godt forstå, hvis det kan være en smule forvirrende alt det der med hvornår du skal tage din p-pille og jeg synes faktisk også at jeg hører meget forskelligt.

Dog skal du altid holde dig til det, der står i indlægssedlen som følger med dine p-piller. Hvis du synes den kan være forvirrende, så kan du måske prøve at spørge eksempelvis din mor til råds. Hun har måske en gang også selv prugt p-piller som præventionsmiddel, så det kan være at hun har nogle erfaringer, som du kan drage nytte af.

Jeg vil mene at det er bedst at du tager din p-pille på nogenlunde det samme tidspunkt hver dag, men jeg er ikke læge og ved heller ikke hvilken slags p-piller du har, så jeg synes faktisk at du skal prøve at spørge din læge til råds, for at du kan være helt sikker. Der kan være megen forskel på de forskellige mærker af p-piller og derfor også forskel på hvordan du skal tage dem.

Jeg vil bare lige nævne at p-pillen kun beskytter mod graviditet og ikke kønssygdomme, som kondomet gør.

Jeg håber du kan bruge mine råd :)

Venlig Hilsen Mie