P-piller

brevkassespørgsmål

P-piller

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 8 år 8 måneder siden

Hej cyberhus.

Min kæreste og jeg er blevet enige om at det ville være bedre/nemmere/mere behageligt når vi har sex, hvis jeg begyndte at tage p-piller, men jeg er i tvivl om "reglerne" for dem, altså hvornår de beskytter mod graviditet, hvad man må og ikke må gøre, hvilke ting der sker der med kroppen osv. Det ville være rart hvis i vil fortælle ALT jeg bør vide.

Hilsen L

Svar:

Kære du,

Jeg kan godt forstå, at du synes det kan være lidt svært at finde ud af hvordan det helt præcist er de fungerer de p-piller. Jeg vil prøve at svare så godt jeg kan på dit spørgsmål.

Helt overordnet er det allerbedst, at du tager en god snak med din læge omkring p-piller. Din læge vil kunne fortælle dig alt om hvordan du skal tage dem, hvordan de fungerer og hvad du skal være opmærksom på. Der findes mange forskellige p-piller "mærker" og "generationer" og det vil din læge kunne fortælle dig meget mere om og sammen finder I det mærke og den generation som passer bedst til dig.
Derudover skal du vide, at der er god kontrol med p-piller. For eksempel får du målt dit blodtryk når du begynder at tage dem og igen en måned efter og hvis det ser fint ud så bare hvert år. Det er helt normal procedure og gør på ingen måde ondt. Det er for din egen skyld at man gør sådan. Det er bare for at sikre at de virker optimalt.

I forhold til hvordan man skal tage p-piller så tager man den første p-pille den første dag man har sin menstruation og så tager man 1 pille om dagen i 3 uger og holder 1 uges pause. Fra den aller første pille beskytter de imod graviditet. P-piller beskytter ikke imod kønssygdomme, så det kan være en god ide at få tjekket for dem inden I helt dropper kondomerne. Hvis man glemmer at tage en p-pille så er det en god ide at være ekstra forsigtige og bruge ekstra beskyttelse i en uges tid, da p-pillerne så kan være mindre sikre.

P-piller er et hormonelt præparat, der går ind og styrer din menstruationscyklus hormonelt. Det betyder også at de vha. hormoner styrer ægløsning og hvornår ægget kan blive befrugtet af sædcellerne. P-pillerne gør sådan at ægget ikke kan sætte sig fast i livmoderen og ikke kan befrugtes af sædcellen. Og derfor kan man ikke blive gravid når man tager p-piller.

Der er forskellige bivirkninger ved forskellige p-piller og det er igen noget du kan snakke med lægen om. Det er ikke alle der oplever bivirkninger og det er de færreste der oplever slemme bivirkninger. Hvis man oplever slemme bivirkninger så kan man snakke med lægen om man måske skal finde et andet mærke eller om man skal over på en anden generation af p-piller. Jeg kan desværre ikke sige noget generelt, da det er meget forskelligt, men jeg synes helt klart det er noget af det du skal snakke med din læge om.

Jeg har her vedhæftet et link, som jeg tror du vil synes om. Der står meget godt om p-piller - hvordan de bruges, hvordan de fungerer og anden nyttig viden!

Jeg håber det var det svar du søgte!

Med venlig hilsen Astrid

Astrids billede
Astrid har svaret på dette spørgsmål