P-piller

brevkassespørgsmål

P-piller

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 8 år 2 måneder siden

Hej :) Jeg har et lille problem, som jeg rigtig gerne vil have hjælp til. For en måned siden gik der noget galt under mig og min kærestes samleje, kondomet sprang. Ca 32 timer senere tog jeg en fortrydelsespille. En uge efter begyndte jeg at bløde og have stærke mavekramper. Blødningen varede i 3-4 uger ca, og nu har jeg bare sådan en mærkelig følelse i mit underliv. Er det normalt, og kan jeg være sikker på at jeg ikke er gravid? Forresten ved mine forældre intet om at vi har sex eller at jeg har taget en fortrydelsespille. Har også et andet problem.. Mig og min kæreste har snakket om at jeg skal have p-piller, fordi det er mere behageligt for os begge to. Men ved ikke hvordan jeg kan få dem. SKAL jeg snakke med min mor eller far om det, eller kan jeg selv lave en tid ved lægen og få en recept, som man vel skal have, uden mine forældre skal indblandes? Hvis ikke det er muligt, har i så et forslag til, hvordan jeg kan sige, at jeg gerne vil have p-piller til mine forældre, for jeg synes at det er vildt akavet og ikke rigtig noget de skal blande sig i.. Håber i kan hjælpe, mvh pigen på 16 år :)

Svar: 

Normal
0

21

false
false
false

DA
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

Hej med dig,

Jeg kan godt forstå, du bliver lidt bekymret, når din krop reagerer på en måde, du ikke er vant til. Så det er godt du skriver herind.

 

Først og fremmest er det fint, at du har taget en fortrydelsespille, nu hvor kondomet sprang, så du er bedre sikret mod at blive gravid.
 

En fortrydelsespille kan dog have nogle bivirkninger, som det godt kan lyde som om, at du har oplevet. Da en fortrydelsespille er fyldt med hormoner, så kan den godt påvirke regelmæssigheden af din menstruation. Det kan betyde, at du får din menstruation tidligere eller senere end normalt, men det kan også være, at du oplever pletblødninger, selvom du ikke skal have din menstruation lige foreløbigt. Du nævner også, at du oplevede stærke mavesmerter, hvilket også kan være en bivirkning fra fortrydelsespillen.

 

Du spørger i den forbindelse, om du kan være gravid selvom du har taget fortrydelsespillen. Det er der desværre altid en risiko for. Den er mest sikker inden for 24 timer, men man kan tage den helt op til 3 dage efter, altså 72 timer, så du har taget den helt fint, men der er altid en risiko. Og som sagt kan din blødning og smerter sagtens være bivirkninger ved fortrydelsespillen, men blødning i 3-4 uger lyder af meget, hvis det bløder ligeså meget, som hvis du har menstruation og altså ikke ”bare” er pletblødninger.
 

Jeg synes derfor du skal prøve at kontakte din læge og fortælle om, hvordan du har haft det. I den forbindelse kan du jo også snakke med ham om p-piller. Ved at tage p-piller undgår du at stå i en lignende situation, hvis du tager dem, som du skal.

Du behøver i princippet ikke fortælle dine forældre, at du vil have p-piller. Du kan sagtens selv ringe til lægen – så kan han/hun både tjekke, om du skulle være blevet gravid, forklare dig om de smerter, du har haft og snakke med dig om p-piller :-)

 

Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe,

Med Venlig Hilsen

Anne

Rådgiver har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program