P-Piller
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej jeg er i tvivl om noget, jeg har p-stav men den skal fjernes her inden længe da min egen læge ikke kunne. I dag sagde min læge jeg skulle starte på p-pillerne fordi jeg fik min menstruation, men er det ikke rigtigt at man skal følge pilene på det der p-pille noget. Det er torsdag i dag så jeg starter torsdag og følger pilene derfor kommer jeg til at tage mandag, tirsdag og onsdag på den øverste række til sidst ikke?* Lægen siger at når man starter på p-piller skal man starte den dag man bløder og man skal tage p-pillerne i 21 dage efter er der en pause på 7 dage. Men nu startede jeg på dem da jeg blødte. Og man burde da bløde på de 7 dage man ikke får pillerne. SÅ det er måske modsat med mig at jeg bløder når jeg tager pillerne? Er rimelig i tvivl-

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå du er i tvivl og bliver forvirret - det med p-piler kan godt være lidt svært at finde ud af. Det er fedt du spørger, for det er jo rart at få styr på.
Det er rigtigt at man starter med at tage p-piller, på den første dag i sin menstruationsperiode. Når du starter med p-pillerne på den måde, så passer det nemlig med at den næste gang du får din menstruation, så er det i de 7 dage, hvor du har "p-pille pause". Også starter du op igen og sådan fortsætter det. Så når du starter på p-piller, så har du din menstruation, men fremover har du din menstruation i pausen.
Så der er ikke noget modsat ved dig - det er bare sådan, når man starter på p-piller.
Jeg kan også lige fortælle dig, at du kan opleve at du ikke lige får din menstruation den første dag du har pause i p-pillerne, for nogle piger kan der godt gå et par dage. Det er ret forskelligt og det er helt sikker noget du bliver klogere på efter nogle måneder. Nogle piger har menstruation i 3 dage, andre 5 eller 9 dage - sådan er det også når man tager p-piller.
Spørg endelig igen, hvis du har andre spørgsmål. Du kan også spørge din læge, hvis der er noget du har brug for at få uddybet i forhold til dine p-piller. Det er vigtigt du føler du ved hvad det betyder for dig.
Pas godt på dig selv.
God sommer og varmt humør fra Bibi