P-piller?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hejsa. Jeg er en pige på 13 år, som har talt om sex med min kæreste. Ingen af os tør købe kondomerne, så jeg tænkte om man godt kan gå til lægen og få p-piller uden ens forældre behøves vide det? Jeg ved godt at p-piller ikke beskytter i mod sexsygdomme og bla,bla,bla...

Svar:
Hejsa med dig
Jeg kan godt forstå hvorfor i ikke har lyst til at købe kondomer, for det kan virke rigtig flovt når andre ved hvad man skal bruge dem til og der er rigtig mange der har det sådan.
Først og fremmest vil jeg sige at det lyder til i har snakket det igennem og har lyst til at have sex sammen og det kan jeg godt forstå for det må være rigtig spændene at have lyst til at udforske hinandens kroppe. Men jeg vil lige nævne at faktisk er det ulovligt når i er under 15 år, også selvom din kæreste også er under 15. loven er nemlig ikke kun lavet for at beskytte børn mod ældre, men  den er også lavet fordi, at teenagere i den alder ofte ikke er klar psykisk og fysisk.
Hvis du vælger du alligevel vil have p-piller, syntes jeg det er en god idé hvis du snakker med dine forældre om det først. For at starte på p-piller er en stor ting, og kan være med til at ændre din krop på forskellige måder. Det kan være din mor kan hjælpe til ved at forklare de ændringer som hun har oplevet, hvis hun har taget p-piller engang.
Til sidst vil jeg slutte ved at svare på dit egentlige spørgsmål, du kan faktisk godt få p-piller uden at dine forældre behøver at vide noget om det, hvis det er du syntes det er alt for flovt at snakke om.
Men det kommer an på om din læge vurdere om dine forældre ikke behøver at vide det. For hvis han vurderer dine forældre skal vide det, så skal han meddele dem det,når du starter på p-pillerne.
Hvis du vil prøve den mulighed skal du selv ringer til din læge og aftaler en tid hvor du kan komme og blive tjekket, så kan han give dig en recept, så du kan købe p-piller på apoteket.
Jeg håber du kan bruge svaret og at du først tænker igennem om du er klar, for der er ikke noget forkert i at vente.
Med venligst hilsen Paw