p-piller.

brevkassespørgsmål

p-piller.

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

hej. :) jeg er en pige på 16 der for 1 måned siden fik en rigtig dejlig kæreste. :) vi er rigtig glade for hinanden, og har det super godt sammen. - Vi har ikke haft sex endnu, men jeg kan mærke at der nok ikke går særlig lang tid før det sker.. meeeeeen så er der jo lige det der med at det er vigtigt jeg ikke bliver gravid, men jeg har ikke lyst til at tage p-piller. Mest fordi jeg ikke har lyst til at tage på af dem, og det har jeg hørt om mange der gør. - men er det sikkert med kondomer? altså kan må føle sige 100 procent tryg ved det, hvis man bare bruger dem? for jeg er død hvis jeg bliver gravid på denne her alder .. og et andet spørgsmål .. min menstruation er stoppet - det egentlig ret mærkeligt for jeg har haft det siden jeg var 13, men det nyder jeg bare. - jeg tror nemlig kun den er stoppet fordi jeg er begyndt at træne meget meget mere end jeg har gjort før. jeg mener nok jeg har hørt noget om at den godt kan stoppe hvis man er på slankekur, men det betyder jo også den kommer igen. så kan jeg overhovedet blive gravid her pt. når den er stoppet? håber i/du kan svare på mine spørgsmål. knus.

Svar:

Hej pige 16 år

Rigtig skønt at høre at du har fundet dig en rigtig dejlig kæreste, der er ikke noget bedre end at være nyforelsket.

Jeg synes det er godt at du er så opmærksom på det med beskyttelse.

Desværre er der ingen prævention som er 100 % sikkert, hverken i forhold til p-piller eller kondom, sikkerheden ligger ca. mellem 95-100%. kondomer kan springe, være opbevaret for varmt eller ikke være sat rigtigt på penis. Du kan se kondom video her.

P-piller beskytter imod graviditet, men p-piller beskytter ikke imod kønsygdomme. Det er ikke alle p-piller man tager på af, så hvis du alligevel overvejer at starte op med p-piller, så vil jeg anbefale dig at du tager en snak med din egen læge om hvad der vil være den bedste beskyttelse for dig, eftersom vi alle er forskellige også hvad der angår prævention, det er også din egen læge som skal skrive en recept til dig alt efter hvad du vælger.

Du kan læse om forskellige præventionsformer her

I forhold til din menstruation, er det svært for mig at sige, hvad årsagen er til at den er stoppet, nu skriver du ikke noget om hvor længe siden du havde den sidst? Det kan handle om din kost, motion eller noget psykisk men det er svært for mig at svare på, ud fra din beskrivelse. Jeg kan derfor heller ikke sige om du kan eller ikke kan blive gravid i øjeblikket, så igen få talt med din læge.

Venlig Hilsen

Sascha