P-pille
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej brevkasse,
jeg begyndte på p-piller den 26 maj, altså samme dag som min menstruation startede, normalt plejer min menstruation at være i en uge, men efter jeg kom på p-pillerne var den i 2 uger. jeg hat pause med mine p-piller imorgen, altså tirsdag. Men jeg er bange for min menstruation ikke kommer i pausen, hvad skal jeg så gøre med hensyn til pillerne?

Svar:
Hej med dig
Det er helt forståeligt, at du er nervøs over, at din menstruation varer i flere uger. Det kan sætte tanker igang, og kan gøre én nervøs. Det er rigtig godt, at du undrer dig og er opmærksom på, at det er anderledes end normalt, hos dig.
Når man tager p-piller, så er den normale rytme, at man tager 21 piller og derefter holder 7 dages pause. Efter pausen starter man forfra på en pakke, også selvom menstruationen ikke er holdt op endnu. Du skal altså ikke vente, til du holder op med at bløde, før du starter på den nye pakke. For det meste bløder man i 3-4 dage, men nogle bløder mindre og nogle mere. Du skriver, at du bløder i 2 uger, og det lyder umiddelbart som lang tid, men når man starter på p-piller kan det godt give uregelmæssig menstruation i starten. Hvis det fortsætter på den måde, så kan du dog overveje at tage et smut forbi din læge og få tjekket, om du skal have en anden slags p-pille. Der kan sagtens være forskel på de forskellige mærker, og måske vil et andet fungere bedre for dig. Det kan også være, du kan have gavn af at prøve en anden form for prævention. Det vil din læge kunne vejlede dig om. Så skal du ikke gå og være nervøs.
Jeg håber, du finder ud af det hele og kan få lidt ro på igen.
Mai