Overgang

brevkassespørgsmål

Overgang

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 9 år 5 måneder siden

Hej jeg er en dreng på 13 år. Jeg går på en skole hvor dem der går i overgang nærmest flytter klasse og alle mine venner er gået i overgang.

Så jeg ville bare spørge om jeg kunne gøre noget for at fremskynde min overgang?

på forhånd tak.

Svar:

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål. Der sker mange ting, når man er i puperteten, og det kan være svært at finde rundt i hvornår det sker, hvorfor og hvordan, og jeg kan derfor godt forstå, at det er noget, der fylder meget for dig. Det er derfor fint, at du skriver til os her i Cyberhus.

Når du skriver overgang, går jeg ud fra, at du taler om at drenges stemme går i overgang. Hvis dette ikke er rigtig forstået, er du selvfølgelig meget velkommen til at skrive igen.

Du spørger, om man kan fremskyde hvornår ens stemme går i overgang. Det kan man desværre ikke, da stemmen går i overgang fordi ens strubehoved og stemmebånd vokser i længde og bredde. Man kan ikke selv styre hvornår det sker, og det kan være meget forskelligt fra dreng til dreng. Typisk går din stemme i overgang i alderen mellem 12 og 15 år. Du skriver at du er 13 år, så det er slet ikke unormalt, at det ikke er sket endnu. Jeg synes bestemt ikke der er nogen grund til at være bekymret, det kan ske fra den ene dag til den anden og det skal nok komme, du må blot have lidt tålmodighed.

Jeg håber at du kunne bruge mit svar.

De bedste hilsner

Annika

Annikas billede
Annika har svaret på dette spørgsmål