Orgasmerne er ikke eksisterende
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
når jeg har sex, og det er ligegyldigt med hvem, kan jeg ikke komme. Jeg har oplevet flere gange at fyren er kommet men det er aldrig mig der får dem form for nydelse. Oveni det så synes jeg sex er utroligt overvuderet er disse ting normale?

Svar:
Hej med dig.
Du er langt fra den eneste pige, som aldrig har prøvet at få en orgasme, og som er rigtig frustreret over det. Du er nok heller ikke den eneste, som føler at sex er ret overvurderet. Men det kan faktisk godt være svært at sige højt, at man måske synes sex er kedeligt, eller man ikke får noget ud af det.
I forhold til orgasmerne, så kan det faktisk være rigtig svært som pige, at få en orgasme. Der er nogle kvinder, som aldrig oplever at få orgasme, og så er der nogen piger, der kan få forskellige orgasmer, og har let ved at få det. Som du nok ved, så findes der forskellige orgasmer, skedeorgasme og klitorisorgasme, hvor særligt den sidste er den mest almindelige. Der kan være mange grunde til, at det kan være svært at få orgasme. Hvis man ikke kender sin krop så godt, og ikke er vant til at røre ved, eller hvis drengen ikke ved, hvad han skal gøre. Det kan også være, hvis man er stresset og har meget at se til til hverdag, eller hvis man er meget fokuseret på, at man skal have en orgasme, så kan det hurtigt blive svært, fordi man ikke slapper helt af. Derfor kan det oftest være en god idé, selv at prøve at eksperimentere lidt, og finde ud af hvad man godt kan lide og hvor det er rart at blive rørt. Jeg kan anbefale dig at læse den her artikel om onani til inspiration og Sexlinies artikel her. Det vigtigste er, at du tager dig god tid og gør det behageligt for dig selv, måske med noget musik og stearinlys alt afhængig af, hvad der får dig til at slappe af. Det kan også være en idé, at prøve noget sexlegetøj, som eksempelvis en vibrator eller dildo. Selvom du ikke har fået en orgasme endnu, så betyder det ikke, at du ikke kan få det. Alle kan lære at få en orgasme. Og når du først selv ved, hvad du kan lide og hvordan du lettest får en orgasme, så kan det også blive lettere når du er sammen med en dreng. Hvis du har en kæreste, eller når du får en kæreste, så skal du nok hjælpe ham lidt på vej, for det kan også være svært for drenge, at finde ud af hvad piger kan lide, da det er så individuelt. Men du må ikke miste troen, det kan lade sig gøre, det kan bare godt kræve lidt træning :) Men hvis du bare ikke kan få en orgasme, så må du ikke føle dig unormal, for der er som sagt mange piger/kvinder, som aldrig får det.
I forhold til det du skriver med, at sex er overvurderet, så tror jeg at det godt kan handle lidt om, hvordan der tales om sex generelt. Når man ser det i film eller i fjernsynet, så bliver det ofte romantiseret og ser meget let ud. Men det kræver ofte lidt arbejde, og god sex kommer som regel ikke af sig selv. Ofte handler det også om den kemi man har med en fyr. Og derudover så tænker jeg også, at hvis man ikke selv føler, at man får noget ud af det i forhold til orgasme, så kan man hurtigt komme til at fokusere på det, og så bliver sex som regel ikke så godt. Så det handler selvfølgelig meget om ens forhold til fyren, og så tænker jeg også at det handler om at være til stede i nuet, og lytte til hvad hinanden kan lide. Sex kan godt hurtigt komme til at handle om, at man skal have orgasme, i stedet for at nyde nærheden med den anden person. Men det kan godt være rigtig svært, og desværre er der ikke så mange der snakker om, at sex faktisk ikke er så sjovt, fordi det nærmest forventes, at det er noget man skal nyde. Måske fordi man taler om, at sex er et basalt behov hos mennesker, og derfor burde man også have lyst til det. Men det er nemmere sagt end gjort. Så jeg tænker ikke at det er nogle unormale tanker at du har. Tværtimod tænker jeg, at der er mange der har det på samme måde som dig. Ofte bliver sex lidt lettere og rarere når man bliver ældre, fordi man måske har fået flere erfaringer, og kender sin krop lidt bedre end når man er i teenageårene, hvor der netop sker så meget nyt med kroppen.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Pernille