Orgasme og onani
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej cyberhus, Jeg har været seksuelt aktiv siden jeg var 14, men jeg har aldrig fået en orgasme. Jeg ved ikke om det er mig den er gal med, eller om de drenge jeg har været sammen med har været for uerfarne - de fleste af dem har været sammen med et par stykker eller jomfruer. Jeg har nydt at have sex, men det er bare som om der lige mangler det sidste... Jeg håber at i måske har nogle tips til hvordan jeg kan opnå en orgasme? :-) Også, jeg har aldrig kunne lide at ornanere, er det normalt? Eller er det fordi jeg ikke kan finde ud af at gøre det ordenligt? Jeg har prøvet at stimulere klitoris og sådan, men det tænder mig ikke. Mvh N

Svar:
Hej N.
Jeg synes det er godt at du skriver ind og spørg os om dine tvivl i forhold til onani og orgasmer, sex er jo en vigtig del af livet.
Det at du ikke har fået en orgasme behøver nødvendigvis ikke være hverken dig eller dine partnere den er gal med. Det er faktisk kun op til 30 % af alle kvinder som opnår orgasme via samleje - eller skede-orgasme som det bliver kaldt.
Det er ærgerligt at du synes der mangler noget, for mange går faktisk rundt hele livet uden at få den slags orgasme. Dog kan du selv gøre noget for at hjælpe orgasmerne lidt på vej. Mange piger og kvinder får ikke orgasme fordi de er for anspændte og tænker for meget – de tør ikke ”give slip”, måske er de ikke trygge ved deres partner eller måske er de ikke trygge ved deres egen krop, kunne det måske være noget at arbejde på?
Mht. onani er det normalt at nogle piger ikke kan lide det, men onani kunne være en god måde at opnå orgasme på, de fleste kvinder kan nemlig få klitoris orgasme. Det kan godt være du endnu ikke har fundet en måde at onanere på som tilfredsstiller dig, men samtidig kan det også godt være du bare ikke kan lide det, og det er helt i orden. Hvis du vil give onani en chance til kan det være du skal droppe hænderne og prøve sexlegetøj i stedet.
Nogle kan lide at bruge dildoer, andre kan lide vibratorer. Der er et udvalg af legetøj, så hvis du har mod på det er der masser af muligheder. Og det samme gælder sex, der er måske mange ting man skal prøve før man ved, hvad der tænder én mest. Måske finder du en bestemt stilling som gør at du kan få en orgasme, der er mange muligheder, det vigtige er bare at du er tryg ved dig selv, din partner og kender din egen krop.
Der er så mange ting at prøve af og så mange ting at lære om sig selv, og du er stadig ung og ved at finde ud af hvad der virker og er rart for dig. Jeg håber jeg har kunnet hjælpe dig lidt på vej, men hvis du stadig er i tvivl er du velkommen til at skrive ind igen, og ellers kan denne side www.sexlinjen.dk svare på mange spørgsmål uden du behøver spørge, samt give gode idéer og sætte gang i fantasien. Du kan jo starte med at læse den her artikel om onani for piger.
Held og lykke med din søgen på det sidste der lige mangler, for at gøre sex endnu dejligere for dig.
Venlige hilsner
Sabine