orgasme eller ej ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hey jeg er først bygendt at onnaner og imes jeg stiummerler min kit så for jeg denne varme følse men den går hurte over. Er det så en orgasme ?

Svar:
Hej med dig.
Det lyder som om, du nyder at onanere og får en god følelse ud af det. Der er mange unge, som onanerer og bruger det som en metode til at lære sin krop bedre at kende. Derfor synes jeg også, det er fint, du udforsker dig selv gennem onani og er nysgerrig efter, hvad det er for nogen følelser, som opstår herved.
Det er svært for mig at svare på, om det er en orgasme, du oplever. Som tommelfingerregel kan man sige, at man ikke er i tvivl, hvis man får en orgasme, da det er en helt speciel, kildende fornemmelse, som kan have forskellig varighed fra person til person og fra gang til gang. Nogen vil opleve orgasmer meget intenst og vildt, mens andre får lidt "mildere orgasmer" og måske mest mærker varme og får en god følelse i kroppen - lidt som du gør. Orgasmer opstår ved, at muskler trækker sig sammen som reaktion på berøring og seksuel stimulering. Det kan være, du kan blive klogere på, om det er en orgasme, du har oplevet, eller hvordan du kan få en orgasme ved at læse om det på Sexlinjen. Mange unge piger har spørgsmål vedørerende orgasmer, og derfor har Sexlinjen lavet en god beskrivelse af, hvad orgasme er for en størrelse. På deres side beskriver de også de forskellige former for orgasme.
Bliv endelig ved med at undersøge din krop og dens reaktioner gennem onani. Hvis du ikke allerede har oplevet orgasmen, vil den sikkert komme til dig. Det handler bare om at være tålmodig og forsøge med forskellige slags berøringer, tempi osv.
Kh. Matilde