Ondt under sex + mere
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus :) Jeg er en pige på 15, som har nogle spørgsmål vdr. sex. 1) Altså, jeg har en super sød og vidunderlig kæreste og vi begyndte at have sex i februar ca. I starten havde vi ingen problemer og det rigtig helt fint, men så skete det uheldige at kondomet sprang. Dagen efter købte vi en fortrydelsespille og der skete heldigvis ingenting, men så nogle uger efter skete det så igen at kondomet sprang, og dagen efter købte vi en pille igen, der skete heldigvis heller ingenting der, men efter den episode sagde jeg at jeg ikke ville have sex igen før om noget tid. Min kæreste tog det rigtig pænt, men efter nogle måneder synes han at vi skulle prøve igen og det gjorde vi. Men efter vi er begyndt igen har vi haft det problem at næsten hvergang begynder det at gøre ondt på mig efter 1 min. måske, som om der er noget i min skede som ikke skulle være der eller at hans penis rammer noget indeni mig og hvis vi holder en lille pause og starter igen kommer det igen efter 1 min ca. Kan det skyldes fortrydelsespillerne? Eller kan det være noget andet? Håber virkelig i kan give mig et svar, for har lovet min forældre ikke at have sex før jeg blev ældre, så jeg kan ikke gå til lægen. Men da vi begge har lyst og jeg er over den seksuelle lavalder kan jeg ikke se problemet i det, og vi husker jo beskyttelse. 2) Kan fortrydelsespillerne godt at gjort sådan at jeg ikke rigtig kan mærke nogen "dejlig" følelse? For det er ikke ret tit mere at jeg kan mærke det er dejligt medmindre han giver mig finger. Eller kan det være noget andet eller er der noget jeg kan gøre så følelsen kommer igen? 3) Når det endelig ikke gør ondt på mig er jeg så våd at ingen af os ikke rigtig kan mærke noget. Er det normalt eller kan vi gøre noget ved det? Jeg håber virkelig I kan hjælpe! For det piner mig virkelig at jeg altid bliver nødtil at stoppe ham før han er kommet. Håber det er skrevet så det er til at forstå og ikke alt for rodet. Hilsen pigen der føler problemerne fylder for meget.

Svar:
Kære pige 15  år.
Tak for dine spørgsmål til Cyberhus. Din mail er både let at forstå og det er ikke rodet skrevet.
Jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål kronologisk og så godt jeg kan.
Det er dejligt at høre at du har en dejlig kæreste og at I beskytter jer når I har sex. Det er uheldigt at kondomet er sprunget flere gange for jer. Godt at I har handlet på den risiko det kunne have været at du kunne have været blevet gravid.
Ad 1) Jeg vil ikke mene at dine smerter kan skyldes fortrydelsespillerne! Når man som du og din kæreste oplever et kondom springe flere gange, kan man blive nervøs for om du bliver gravid. Jeg mener at der godt kan sætte sig lidt angst i dig, som så udmønter sig som spændinger i skeden, som kommer til at føles som smerter hos dig. Din kærestes penis rammer måske din livmoderhals, som i nogle perioder kan være ret øm. Nogle piger/kvinder kan slet ikke holde ud at penis rammer den, pga af smerter. Her er det en mulighed at prøve en anden stilling. Måske kunne du være ovenpå, så du styrer hvor dybt og hvor hurtigt det går.
Med hensyn til om du taler med dine forældrer, det bestemmer du helt selv. Jeg vil dog sige, at man på trods af at det kan virke grænseoverskridende at tale om sex med sine forældrer, så kunne det være, at man kunne hente støtte. Husk på at de også har været unge en gang! Netop i de tilfælde hvor det går galt (selvom I husker beskyttelse) og det bliver svært kunne de måske støtte jer!
Ad 2) Jeg vil ikke mene at fortrydelsespillerne kan gøre nogen forskel i om du mærker nogen "dejlig" følelse eller ej. Jeg tror nærmere, at det kan hænge sammen med at du måske ikke rigtigt slapper af og får mærket efter den dejlige følelse. Måske er du blevet en lille smule "bange" for hans penis pga kondomerne der sprang? så er det tryggere med en finger! For at du får følelsen igen er I nødt til at du finder din tryghed igen. Jeg kunne godt tænke mig at fortælle jer hvordan man sætter et kondom på, da det ikke er helt ligegyldigt hvordan man gør det. Man holder fast i den lille tut i enden af kondomet, forhuden krænges tilbage, sæt kondomet på så "tutten" sidder ovenover penis (plads til sæden, og så det kan glide frem og tilbage under samlejet). Dette skulle sikre at kondomet ikke sprænger. Det kunne være en mulighed at prøve med p-piller, men da er bedst at tale med dine forældre. De kan hjælpe dig med at komme til lægen!
3) Du skriver at, når det endelig ikke gør ondt på dig, så er du så våd at ingen af jer ikke rigtig kan mærke noget. Det er helt normalt. Her er det en rigtig god ide at begynde at lære dig selv at lave knibeøvelser. De er med til at styrke dine muskler i skeden, så du kan klemme om hans penis. Du skal have fornemmelsen af at du har en elastik fra numsehullet frem til skeden. Her skal du have fornemmelsen af at elastikken strammes sammen, så musklerne styrkes. Du kan stikke en finger op og mærke om du klemmer. Det er samme muskel du bruger hvis du prøver at stoppe strålen når du tisser.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers må du skrive igen.
Sommerhilsner Mette.